Omgeving
De MRDH, het centrale werkgebied van de RET, is volop in ontwikkeling. De regio groeit sterk met meer dan 200.000 extra woningen in de komende twee decennia. Dit brengt ons aan de capaciteitsgrenzen van ons (metro)netwerk.
Het aantal inwoners groeit verder en we bedienen nu al meer dan de helft van de in totaal 2,3 miljoen inwoners in de regio. Het gaat economisch goed in ons vervoergebied. Door groei van de werkgelegenheid trekken steeds meer mensen naar de steden en omliggende plaatsen. Deze groei zorgt ook voor uitdagingen die de 23 gemeenten, verenigd in de MRDH, samen willen oplossen. De Metropoolregiogemeenten werken zo aan een duurzame en internationaal concurrerende regio waarin ook de RET een rol van betekenis speelt.
Vier kenmerkende thema’s staan in de regio centraal: vernieuwen verbindingen; vernieuwen economie; vernieuwen energie; en vernieuwen stad en omgeving. Met ‘vernieuwen van verbindingen’ richten de metropoolgemeenten zich op investeringen die nodig zijn zodat bevolking, bezoekers en zakelijk verkeer zich makkelijk kunnen blijven verplaatsen. Dit is essentieel voor een gezonde economie. Uitbreiding van het lightrailnetwerk, zoals de ombouw van de Hoekse Lijn en RandstadRail, is hiervan een direct resultaat. ‘Vernieuwen economie’ richt zich op economische en technische vernieuwing waardoor de aantrekkingskracht van de regio gewaarborgd blijft. Het thema ‘vernieuwen energie’ draait om stimuleren van nieuwe en schone energiebronnen. Met ‘vernieuwen van stad en omgeving’ willen de gemeenten een prettige omgeving creëren om te wonen en te werken.
Een kwalitatief goed en duurzaam mobiliteitssysteem draagt voor een belangrijk deel bij aan verwezenlijking van al deze regionale ambities. Bovenstaande thema’s zijn daarom van groot belang voor de RET als belangrijke schakel in het regionale mobiliteitssysteem. De RET is ook actief in netwerken waarin overheden, kennisinstellingen, onderwijs en bedrijfsleven samenwerken aan technologische vernieuwing (zoals automatisch vervoer) die de regio internationaal op de kaart kunnen zetten. Maatregelen om de mobiliteit en bereikbaarheid te verbeteren worden ook expliciet benoemd, zoals een nieuwe oeververbinding, stimuleren van fietsparkeren bij OV-knooppunten en plannen voor een nieuwe metrolijn door Rotterdam-Zuid.
In 2019 hebben gemeente Rotterdam, de MRDH, de Provincie Zuid-Holland en het Rijk het startbesluit genomen voor een nieuwe oeververbinding in de stad Rotterdam, tussen De Esch en Feyenoord. Inwoners, forensen en bezoekers van de regio zullen hierdoor profiteren van betere OV-verbindingen. Het startbesluit voorziet bovendien in een oplossing van de verkeersknelpunten op de Algeracorridor en bij de Van Brienenoordbrug en geeft Rotterdam een nieuwe impuls. In de stad ligt een enorme bouwopgave langs de as waar de verbinding komt. Denk aan de uitbreiding van Zuidplein en Ahoy en aan de bouw van Feyenoord City. Daarnaast legt de verbinding een nieuwe sociale en economische levensader tussen Kralingen en Rotterdam-Zuid.
Naast de groei van de regio, verandert de wereld om ons heen. En ondanks dat de RET er goed voor staat - met een lange termijn zekerheid over de bus- en railconcessie, betere kwaliteit en hogere efficiency -, staat de RET ook voor grote uitdagingen:
- De klanttevredenheid stijgt niet vanzelf
- De inzetbaarheid van het huidige personeel staat onder druk en de arbeidsmarkt zorgt tegelijkertijd voor steeds schaarser wordend gekwalificeerd personeel
- Met de aanhoudende groei van het aantal reizigerskilometers, groeit de druk op (het onderhoud van) de vloot
- De vloot veroudert en moet de komende decennia (deels) worden vernieuwd
- De digitalisering (‘smart city’) heeft ingrijpende gevolgen voor de exploitatie en de klant
- Het klimaatakkoord van Parijs vraagt om een duidelijke duurzaamheidsagenda, ook van de RET
- Van overheidswege is het beschikbare budget voor infrastructuur afgenomen, terwijl de vraag naar mobiliteit al jaren boven verwachting toeneemt.