Resultaten
Groei
In 2019 werd weer meer gereisd met de RET. Ten opzichte van 2018 is het totaal aantal reizigerskilometers gestegen met 2,8%.
Deze groei werd vooral gedragen door de groei van 5,0% in reizigerskilometers bij de metro (inclusief ingebruikname van Hoekse Lijn in 2019). Gemiddeld stapten er ruim 10.000 reizigers extra per dag in de metro. De Hoekse Lijn zat al snel na ingebruikname boven de oorspronkelijke groeiprognose. Daarnaast werd een belangrijk deel veroorzaakt door autonome groei. Deze groei zat vooral op lijn E (RandstadRail) en in en rond het centrum van Rotterdam. In de cijfers is nog het effect ‘Stadhuis’ (asbestverwijdering) zichtbaar: omdat de metro hier in 2018 enige tijd gestremd was, is in 2019 het aantal reizigers toegenomen ten opzichte van 2018. Bij de tram is het effect omgekeerd.
De tram had in 2019 opnieuw te maken met veel, soms langdurige omleidingen. Het gebruik is iets afgenomen ten opzichte van 2018. Bus had een lichte afname van het aantal reizigerskilometers, doordat het vervangend vervoer Hoekse Lijn gestopt is.
Kostendekkingsgraad
De kostendekkingsgraad 2019 voor Tram, Bus, Metro en Ferry komt uit op 83,3%. Dat is een lichte daling ten opzichte van 2018 toen de kostendekkingsgraad 83,8% was. Met de kostendekkingsgraad wordt het relatieve aandeel van de kaartopbrengsten in het totaal van de exploitatieopbrengsten bedoeld. Een toename van de kostendekkingsgraad geeft aan dat we in verhouding minder subsidie gebruiken om onze exploitatie te kunnen uitvoeren.
Staking
Op 18 maart en 28 mei is bij de stadsvervoerders en bij de NS gestaakt voor de bevriezing van de pensioenleeftijd voor zware beroepen op 66 jaar.