Lastig jaar voor RET'ers
Voor onze medewerkers was 2023 een jaar vol onzekerheid, onduidelijkheid en verandering. Gelukkig maken we in 2024 een nieuwe start, met belangrijke financiële toezeggingen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam om verder te kunnen bouwen aan onze toekomst. En op de valreep van 2023 een nieuwe cao.
Stevige loonsverhoging
De nieuwe cao voorziet in een stevige loonsverhoging (tussen de 14 en 20%) voor een groot deel van de werknemers, voor de periode van 1 januari 2024 tot 1 juli 2025. Dit is een financiële blijk van waardering voor het werken onder uitdagende omstandigheden. Ook voor de collega’s binnen de afdeling Bus is er in april 2023 een cao afgesloten door de werkgeversvereniging. Het is een branche-cao die loopt van 1 januari 2023 tot 1 april 2025, met een loonsverhoging van in totaal 15%. De onderhandelingen verliepen stroef en hebben tot stakingen geleid. Een kwart van onze chauffeurs staakte mee. Met uitval van ritten als gevolg, waarvan onze passagiers helaas last hadden.
Werkplezier verhogen
In 2023 beleefden niet alle RET’ers evenveel plezier aan hun werk. Dat kwam deels door het tekort aan collega’s en voertuigen, maar ook door het hoge ziekteverzuim. We hebben dan ook veel zaadjes geplant om het werkplezier te verhogen en het verzuim in 2024 te verlagen. Extra aandacht was er voor snellere toekenning van het opnemen van losse vrije dagen. Naast die snellere toekenning konden ook meer mensen een vrije dag opnemen. We organiseerden ook sociale activiteiten zoals de opening van de ’Metro aan Zee’. En afdelingsbarbecues om verbinding te zoeken met elkaar, nu het weer kan.
Veel medewerkers verlieten de RET. Omdat ze met pensioen gingen of gebruikmaakten van de zware beroepenregeling. Of omdat ze ergens anders zijn gaan werken. Soms na jarenlang bij de RET te hebben gewerkt. Maar soms vertrokken ze ook al snel, te snel. Dat zien we graag anders. Voor nieuwe medewerkers gaan we de ‘onboarding’ vanaf 2024 veranderen. En we ontwikkelden een nieuwe aanpak die we vanaf 1 januari 2024 gebruiken voor een jaargesprek met iedere medewerker. De aanpak richt zich op wat goed ging, op waardering en op wat er nodig is om met plezier te kunnen werken. Met de pilot ‘werken naar wens’ wilden we meer persoonlijke inbreng realiseren in de roosters op de Kleiweg en de CVL. De OR stuurde hierover eind december 2023 een brief naar de directie en stemde nog niet in met de pilot.
Verzuim
Het ziekteverzuim is helaas nog steeds erg hoog. Daarom lieten we een extern bureau een verzuimscan uitvoeren. In 2024 gaan we met de resultaten en adviezen aan de slag. Voor werknemers die niet ziek zijn, is tijdelijk een inzetbaarheidsbonus beschikbaar geweest.
Bedrijfsarts
In 2023 werkten we samen met drie bedrijfsartsen, zij waren de adviseur voor onze leidinggevenden en medewerkers. We voerden in 2023 ook een Europese aanbesteding uit voor nieuwe bedrijfsartsen. Die mislukte helaas door gebrek aan inschrijvingen. Als tussentijdse oplossing sloten we voor 2024 een contract af met ‘De Nieuwe Arts’. In 2024 volgt een nieuwe aanbesteding.
Veilig voelen
Waardering en gesprekken zijn ook nodig om stappen te zetten op het gebied van ‘Veilig zijn, veilig voelen’. Uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek bleek dat te veel RET’ers wel eens een situatie meemaken waarin sprake is van pesten, agressie of intimidatie. Dat is een punt van grote zorg. Het onderwerp bespreekbaar maken, staat dan ook hoog op de agenda. Met de nieuwe regeling Wet Bescherming Klokkenluiders zijn we ook aan de slag gegaan. Er ligt een hernieuwde meldprocedure en onderzoeksprotocol ter besluitvorming en verdere invoering.
Werven en opleiden
Om nieuw personeel te werven, haalden we alles uit de kast. Met een tekenbonus, een aanbrengpremie en nog meer werken vanuit de keten. En met extra recruiters en vooral met zichtbare arbeidsmarktcampagnes. Ons eigen personeel en hun familie speelden hierin ook in 2023 een belangrijke rol. Dat versterkt de herkenbaarheid, het wij-gevoel, en zorgt ervoor dat de campagne goed werd ontvangen. Welkom heten van nieuwe collega’s doen we met een nieuwe aanpak en een welkomstpakket.
We hebben in 2023 een volgende stap in strategische personeelsplanning gezet. We weten wat onze kritische bedrijfsfuncties zijn en wat we komende jaren moeten werven. Dat doen we door nog meer vanuit onze operationele ketens te kijken. Zo zijn we een onderzoek bij onze Metro opleiding gestart met de vraag: Hoe kunnen we meer of juist minder mensen opleiden als het nodig is? En hoe kunnen we de opleidingstijd korter maken en vooral meer inspelen op het individu? Met het resultaat ontwikkelen we in 2024 een nieuwe opleiding voor Metro. Dat proces gaan we ook starten voor de andere opleidingen binnen Exploitatie. Ontwikkelingen die passen bij de energie en tijd die we steken in ’leren en ontwikkelen’, zowel vanuit de vakschool Techniek, Exploitatie als Leiderschap. Met onder andere e-learning modules en 360 graden feedback voor leidinggevenden. En door coaches, het ontwikkelen van het leertraject operationeel leidinggeven en het borgen van vakmanschap.
Liona van Gelder (zij-instromer):
‘Een collega attendeerde me op de functie van rangeerder en daar heb ik op gesolliciteerd toen er een vacature was. Bij de RET is iedereen gelijk, ik ben dus ook geen rangeerster maar gewoon rangeerder. Ik heb veel overleg met de Centrale Verkeersleiding, het schoonmaakbedrijf, en regel de in- en uitrukstatus van de voertuigen. Maar ik ben dus ook actief met metro’s de remise uitrijden en omwisselen bij een storing. De perfecte baan voor mij! Ik vind dit echt geweldig.’
Diversiteit en inclusiviteit
Diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid vinden we belangrijk. Daarom stelden we op dit gebied in 2023 een visie vast:
- De RET staat voor verbinding. Verbinding binnen een regio die zich kenmerkt door verschillen. Wij houden van de verschillen, die het werken in en voor de regio zo uniek maken. Het zorgt voor respect, het werkt beter samen, het leidt tot prestaties en frisse ideeën;
- Elke dag opnieuw zorgen we ervoor dat Rotterdam en de regio op alle mogelijke manieren met elkaar verbonden blijven. Niet alleen letterlijk, maar ook de figuurlijke verbinding maken wij mogelijk. We staan midden in de samenleving en kijken naar elkaar om. Zodat iedereen zich veilig en vertrouwd voelt: RET’ers en reizigers;
- We streven naar een omgeving waarin elk individu mee kan op de rit en gelijke rechten en kansen heeft, ongeacht gender, nationaliteit of achtergrond. We gaan en staan voor een omgeving waar iedereen zich welkom voelt, zich gewaardeerd voelt en gehoord wordt. We weten dat het beter kan en blijven ons sterk inzetten voor verbinding.
- We voldoen aan streefcijfers voor diversiteit (50% man-vrouw verhouding) op directie en RvC niveau.
En we gingen aan de slag. Geen woorden, maar daden. Zo werken we aan inclusievere selectieteksten en onderzoeken we of onze assessment-tools inclusief genoeg zijn. Ook maken we werk van betere toegankelijkheid van onze gebouwen. Zo nemen we stapsgewijs passende initiatieven.
Onze maatschappelijke betrokkenheid vanuit het idee ‘iedereen doet mee’ komt tot uiting in initiatieven als JINC Rotterdam-Rijnmond en projecten gericht op laaggeletterdheid die we in 2024 zeker voortzetten.
Tevredenheid
2023 was een zwaar jaar en dat zien we terug in de medewerkerstevredenheid. Dit is en blijft een punt van aandacht.
Gelukkig zijn er ook leuke dingen geweest. Zo waren we samen trots op ons aandeel in de huldiging van Feyenoord en de viering van Koningsdag in Rotterdam. En we hebben genoten van ontmoetingen tijdens de RET-Raildag in november en de Sinterklaasviering, die in ere is hersteld. Ook onze Aardig Onderweg Challenges mogen we niet onbenoemd laten. In 2023 organiseerden we er vier, een mooie manier om aandacht en betrokkenheid te vragen voor OV als duurzame reisoptie. Die positieve aandacht voor elkaar staat de komende jaren dan ook onverminderd voorop.
Samenwerking met de Ondernemingsraad
De ondernemingsraad (OR) heeft ook veel inzet in 2023 getoond. Met 27 instemmingsverzoeken en adviezen was het een druk jaar. Met diverse mutaties in de organisatie en de voordracht van een nieuwe Algemeen directeur. En daarnaast de adviesaanvraag voor het Enterprise Resource Planningsysteem (ERP) en diverse activiteiten gericht op de werving van nieuwe collega’s, waaronder de aanbrengpremie voor personeel. Ook bij het toekomstperspectief van de RET is de OR uiteraard nauw betrokken.
JongRET
Ook in 2023 organiseerde JongRET weer een aantal activiteiten. Steeds meer jonge collega’s nemen hieraan deel en zorgen zo voor een toename van de groepsdynamiek. Daarbij zien we ook steeds meer deelnemers vanuit Exploitatie en Techniek. JongRET heeft ook meer externe contacten gelegd met andere ‘jong ’organisaties zoals ‘Jonge Veranderaars’.