Directieverslag

De verwachting was dat 2020 hét jaar werd van groeien en uitbouwen. We hadden een positieve blik op de toekomst, onder meer doordat we het jaar ingingen met een florerende Hoekse Lijn (de reizigersaantallen waren boven verwachting hoog) en nieuwe hybride en elektrische bussen. Het liep allemaal anders. De reizigersaantallen daalden snel toen vanuit het Rijk erop aangedrongen werd om het OV alleen nog te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Door de eerste lockdown, de versoepeling vanaf juni en de tweede lockdown in het najaar, vervoerden we in 2020 ongeveer de helft van het aantal verwachte reizigers.

Corona
Al vóór het moment waarop Nederland vanwege het coronavirus half maart in lockdown ging, was de RET bezig met het samenstellen van een crisisteam. Om te anticiperen op landelijke maatregelen van de Rijksoverheid, werden diverse scenario’s uitgewerkt. Die proactieve houding was een pluspunt en een voorbeeld voor collega-organisaties. De uiteindelijke maatregelen om zo veel mogelijk thuis te werken en alleen indien noodzakelijk gebruik te maken van het OV, hadden veel impact op de RET. Daarbij was zowel afschaling als weer opschaling en wederom afschaling noodzakelijk, met ingrijpende gevolgen voor de dienstregeling.

Het credo was en is steeds gebleven zowel reizigers als personeel veilig te laten reizen. We bevestigden stickers op alle stations, haltes en in de voertuigen met informatie over de maatregelen en de nieuwe huisregels. Tevens brachten we bewijzering aan op de grote stations voor de loopstromen en 1,5 meter afstand houden.

De regel om 1,5 meter afstand te houden, plaatste de OV-bedrijven voor dilemma’s. Net als het aanvankelijke advies en de latere verplichting tot het dragen van mondkapjes. Een spuugprotocol, de plaatsing van kuchschermen en het achterin instappen, werden geïntroduceerd als maatregelen om risicovolle situaties het hoofd te bieden. Bijzonder is dat binnen de RET geen direct werk-gerelateerde coronabesmettingen zijn gemeld.