Financiële resultaten
Het jaar 2023 is afgesloten met een negatief resultaat van € 6,4 miljoen. We wisten dat 2023 een financieel moeilijk jaar zou worden door verdere versobering van de aanvullende financiële overheidssteun na corona, de significant gestegen energiekosten en de nog achterblijvende reizigerskilometers. Uiteindelijk behaalden we een beter resultaat dan verwacht, met name door meer reizigerskilometers dan voorzien. De opening van het metrostation Hoek van Holland strand droeg hier in de zomermaanden zeker aan bij. De stijging van de reizigerskilometers zette zich in het najaar door.
In 2023 was het totaal aantal reizigerskilometers 863 miljoen (2022: 742 miljoen), terwijl dit er in 2019 nog 921 miljoen waren. We zitten dus nog steeds onder het niveau van 2019, maar we hopen dat de stijgende lijn die we sinds medio 2023 zien, zich ook in 2024 voortzet. In de huidige arbeidsmarkt is het moeilijk om voldoende en kwalitatief personeel aan te trekken, waardoor we in 2023 veel vacatures niet konden invullen. Dit leidde tot minder kosten, maar we konden hierdoor ook minder dienstregelingskilometers rijden.
Om de openbaarvervoerbedrijven in de achterblijvende reizigerskilometers na corona tegemoet te komen, was er in 2023 sprake van de zogenaamde transitievergoeding OV vanuit de overheid. Deze regeling was ter vervanging van de beschikbaarheidsvergoeding OV die voor de jaren 2022, 2021 en 2020 gold. De transitievergoeding OV is een versoberde versie van de beschikbaarheidsvergoeding OV. 2023 was tevens het laatste jaar dat een dergelijke regeling vanuit de overheid bestond.
De transitievergoeding OV voor de RET over 2023 is berekend op € 19,2 miljoen. Zonder deze vergoeding was over 2023 een groot verlies gemaakt.
In 2021 is een transitieplan opgesteld, dat is afgestemd met onze opdrachtgever. Door onder andere interne besparingen, reductie van het productaanbod en besparingen op sociale veiligheid, hebben we het verlies ook in 2023 gereduceerd. Daarnaast hebben we in 2023 een aantal eenmalige baten vanuit het transitieplan gehad wat uiteindelijk heeft geleid tot een beperkt verlies van € 6,4 miljoen.
Het hoge gemiddelde ziekteverzuim van 12,2% in 2023 (2022: 13,5%) leidde in de exploitatie tot extra kosten voor de inhuur van medewerkers om de afgeschaalde dienstregeling te kunnen blijven uitvoeren. Het ziekteverzuim daalde het afgelopen jaar wel ten opzichte van 2022, mede als gevolg van een inzetbaarheidsbonus in de periode augustus tot en met december 2023, maar blijft een punt van zorg.
Balansontwikkelingen
Het balanstotaal daalde licht in vergelijking met het voorgaande jaar. Aan de debetzijde wordt dit met name veroorzaakt door een daling van de vaste activa, de onderhanden projecten positie en de liquide middelen, gecompenseerd door een stijging van de overige vorderingen door een hogere rekening-courantpositie met RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V.
Aan de creditzijde van de balans zit de belangrijkste verandering in de afname van de kortlopende schulden als gevolg van het deels aflossen van de uitgestelde belastingschuld wegens corona aan de Belastingdienst.
Per saldo is het werkkapitaal exclusief liquide middelen in lijn met 2022. De kasstroom uit operationele activiteiten is dit jaar positief. Daar tegenover staat een negatieve kasstroom uit investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten. Per saldo is er sprake van een afname van de liquide middelen van € 9,6 miljoen.
Het eigen vermogen neemt af met het verlies 2023 van € 6,4 miljoen. De solvabiliteit neemt licht toe doordat het balanstotaal daalt.
Vooruitblik 2024
In 2024 stopt de aanvullende financiële overheidssteun definitief. De reizigersinkomsten liggen echter nog niet op het niveau van voor corona en de forse inflatie werkt nog door in de kosten. Daarnaast ging de concessieafspraak tussen RET en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) nog steeds uit van een groeiscenario dat niet meer realistisch was. Verder dreigde vanaf 2024 een neerwaartse bijstelling van het contract voor het studenten-OV vanuit het Rijk.
Na herhaaldelijk aandringen van de sector, maakte het demissionaire kabinet, dankzij de inzet van de Kamer, alsnog substantiële bedragen vrij om het OV vanaf 2024 overeind te houden en verdere verschraling af te wenden:
- Na aandringen van de Tweede Kamer maakte het kabinet € 300 miljoen structureel vrij om een dreigende prijsverhoging van 12% in 2024 in het stads- en streek-OV af te wenden en het voorzieningenniveau op peil te houden;
- Het Rijk compenseert voor 2024 alleen nog de negatieve financiële gevolgen (voor hele sector circa € 200 miljoen) van de nieuwe contractprijs voor het studenten-OV.
Financiële continuïteit
Met bovenstaande maatregelen vanuit de overheid was het financiële probleem van de RET echter niet structureel opgelost. Daarom voerden de gemeente Rotterdam, de MRDH en de RET in 2023 intensieve gesprekken om tot vernieuwde concessieafspraken te komen. Dit leidde uiteindelijk tot een maatregelenpakket om de financiële continuïteit van de RET te borgen. MRDH verhoogt vanaf 2024 de subsidie om gemiste groeiopbrengsten te compenseren. De gemeente Rotterdam zegde een verhoging van het eigen vermogen van de RET toe in de vorm van een agiostorting. Samen stelden de partijen bovendien een groeidoelstelling vast voor de railconcessie, van 3% in 2024 en 3,3% voor de jaren erna. Onderdeel van het pakket is ook dat de RET plannen maakt voor herziening van het busnetwerk en de inzet van toezicht en handhaving op de tram. Daarnaast werkt de RET aan een aanzienlijke structurele kostenbesparing, verzuimreductie en nauwere samenwerking met de Haagse HTM.
Het verhogen van de duurzame inzetbaarheid van personeel en het omlaag brengen van het ziekteverzuim blijven onverminderd belangrijke vraagstukken. In 2024 zetten we daarnaast vol in op werving van nieuw personeel, mede om de verwachte uitstroom als gevolg van pensionering te kunnen opvangen en de huidige vacatureruimte in te vullen. Het behoud van personeel is ook een belangrijk focuspunt. Vooralsnog verwachten we geen grote veranderingen in de aantallen van het personeelsbestand.
Binnen de RET werken we aan de implementatie van een nieuw ERP-pakket (Enterprise Resource Planning). We verwachten dat dit nieuwe systeem in 2027 volledig operationeel zal zijn. In 2024 nemen we belangrijke beslissingen over het verder elektrificeren van het busnet en de vervanging van de metro’s en trams en daarbij behorende aanpassingen in de werkplaatsen. De RET blijft actief betrokken bij onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten. Dit betreft onder andere investeringen in IT-systemen, zoals OVpay als opvolger van de OV-chipkaart. Verder blijft de ontwikkeling van het mobiliteitslandschap in zowel Rotterdam als in breder verband van toepassing.
Er zijn verder geen omstandigheden of bijzondere gebeurtenissen waarmee in de jaarrekening of de toekomstverwachtingen rekening hoeft te worden gehouden.