Toelichting op de geconsolideerde balans
Vaste activa
Materiële vaste activa
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Bedrijfsgebouwen en -terreinen | 67.595 | 69.806 |
Machines en installaties | 14.572 | 12.872 |
Rollend materieel | 67.106 | 75.891 |
Andere vaste bedrijfsmiddelen | 2.121 | 2.862 |
Activa in uitvoering en vooruitbetalingen | 5.090 | 9.699 |
156.484 | 171.130 |
Materiële vaste activa
x €1.000 | ||||||
Bedrijfs-gebouwen en terreinen | Machines en installaties | Rollend materieel | Andere vaste bedrijfs-middelen | Activa in uitvoering en vooruit-betalingen | Totaal | |
Stand per 1 januari 2021 | ||||||
Verkrijgings- of vervaardigingsprijs | 94.032 | 56.452 | 91.859 | 8.631 | 9.699 | 260.673 |
Cumulatieve afschrijvingen | -24.226 | -43.580 | -15.968 | -5.769 | - | -89.543 |
Boekwaarde per 1 januari 2021 | 69.806 | 12.872 | 75.891 | 2.862 | 9.699 | 171.130 |
Mutaties | ||||||
Investeringen | 533 | 4.520 | -804 | - | -4.609 | -360 |
Afschrijvingen | -2.744 | -2.820 | -7.981 | -404 | - | -13.949 |
Desinvesteringen | - | - | -137 | -378 | - | -515 |
Afschrijvingen op desinvesteringen | - | - | 137 | 41 | - | 178 |
Saldo mutaties | -2.211 | 1.700 | -8.785 | -741 | -4.609 | -14.646 |
Stand per 31 december 2021 | ||||||
Verkrijgings- of vervaardigingsprijs | 94.565 | 60.972 | 90.918 | 8.253 | 5.090 | 259.798 |
Cumulatieve afschrijvingen | -26.970 | -46.400 | -23.812 | -6.132 | - | -103.314 |
Boekwaarde per 31 december 2021 | 67.595 | 14.572 | 67.106 | 2.121 | 5.090 | 156.484 |
Bedrijfsgebouwen en terreinen
In 2021 is voor € 0,5 miljoen geïnvesteerd.
Machines en installaties
In machines en installaties is in 2021 € 4,5 miljoen geïnvesteerd.
Rollend materieel
De negatieve investering in rollend materieel betreft een ontvangen creditnota inzake de in 2019 en 2020 geleverde bussen.
Andere vaste bedrijfsmiddelen
In andere vaste bedrijfsmiddelen zijn in 2021 geen investeringen geweest.
Vaste activa in uitvoering
De vaste activa in uitvoering betreft de onderhanden projecten voor eigen rekening en risico.
Investeringen
Onder de investeringen zijn begrepen de investeringen en overboekingen naar andere categorieën binnen de materiële vaste activa.
Financiële vaste activa
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Overige deelnemingen | 4.996 | 3.398 |
Vorderingen RMC | - | 2.500 |
Overige vorderingen | - | 1.250 |
4.996 | 7.148 |
Financiële vaste activa
x €1.000 | Overige deelnemingen | Vordering RMC | Overige vorderingen | Totaal |
Boekwaarde per 1 januari 2021 | 3.398 | 2.500 | 1.250 | 7.148 |
Investeringen | 160 | - | - | 160 |
Resultaat | 1.438 | - | - | 1.438 |
Aflossingen | - | -2.500 | -1.250 | -3.750 |
Boekwaarde per 31 december 2021 | 4.996 | - | - | 4.996 |
Overige deelnemingen
Dit betreft twee deelnemingen.
1. Deelneming RMC betreft Rotterdamse Mobiliteits Centrale (RMC) B.V. (statutair gevestigd te Rotterdam, aandeel in het kapitaal: 50 procent). Het resultaat deelnemingen in 2021 betreft het nagekomen resultaat 2020 en het voorlopig resultaat 2021 van RMC B.V. De niet uitgekeerde winsten van deze deelneming zijn toegevoegd aan een wettelijke reserve deelnemingen.
2. Deelneming Rivier B.V. (statutair gevestigd te Rotterdam, aandeel in het kapitaal: 27 procent). Er is € 0,1 miljoen kapitaal en agio gestort. Het resultaat is € 0,1 miljoen negatief.
Vordering RMC
Dit betreft een aan RMC verstrekte lening van € 2,5 miljoen tegen een rentepercentage van 7 procent. De lening is in 2021 volledig afgelost.
Overige vorderingen
Het bedrag aan overige vorderingen betreft een achtergestelde lening aan de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven U.A. RET NV heeft deze achtergestelde lening verstrekt aan de Coöperatie voor een bedrag van € 1,25 miljoen. De lening is in 2021 volledig afgelost.
Vlottende activa
Voorraden
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Grond- en hulpstoffen | 27.380 | 25.374 |
OV-chipkaarten en merchandise | 496 | 293 |
27.876 | 25.667 | |
Grond- en hulpstoffen voorziening incourant | -8.212 | -7.089 |
19.664 | 18.578 |
Onderhanden projecten
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Geactiveerde uitgaven voor nog niet verrichte prestaties van onderhanden projecten | 42.220 | 54.579 |
Geactiveerde kosten | 345.634 | 349.129 |
Af: ontvangen termijnbedragen | -325.558 | -311.083 |
Af: voorziening projecten | -3.604 | -3.747 |
25.472 | 34.299 | |
Projecten met een creditsaldo (gepresenteerd onder kortlopende schulden) | 16.748 | 20.280 |
42.220 | 54.579 |
Vorderingen
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Vorderingen op handelsdebiteuren | 22.330 | 8.966 |
Belasting en premies sociale verzekeringen | - | 2.066 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 141.308 | 133.664 |
163.638 | 144.696 | |
Vorderingen op handelsdebiteuren | ||
Vorderingen op handelsdebiteuren | 22.466 | 9.112 |
Voorziening dubieuze vorderingen op handelsdebiteuren | -136 | -146 |
22.330 | 8.966 | |
Belastingen en premies sociale verzekeringen | ||
Omzetbelasting | - | 2.066 |
- | 2.066 | |
Overige vorderingen en overlopende activa | ||
Overige vorderingen | 139.454 | 131.994 |
Overlopende activa | 1.854 | 1.670 |
141.308 | 133.664 |
Overige vorderingen
In de overige vorderingen zijn begrepen de rekening-courantverhoudingen met en overige vorderingen op RET Railgebonden Voertuigen B.V. en RET Infrastructuur B.V. ultimo 2021 van € 117,8 miljoen (2020: € 76,3 miljoen). Voor deze rekening-courantverhoudingen zijn geen limieten opgenomen. De rentepercentages bedragen 1,4 procent voor RET Infrastructuur B.V. en 1,6 procent voor RET Railgebonden Voertuigen B.V. (2020: respectievelijk 1,5 procent en 1,7 procent). Omtrent aflossing en zekerheden is niets overeengekomen.
In de overige vorderingen is in 2021 geen opgenomen vordering op de MRDH uit hoofde van af te rekenen exploitatiebijdragen en overige bijdragen (2020: € 25,0 miljoen).
Tevens is € 11,7 miljoen opgenomen als vordering inzake het nog niet ontvangen deel van de beschikbaarheidsvergoeding over 2020 en 2021 (2020: € 14,0 miljoen).
Daarnaast is opgenomen een vordering inzake UWV van € 1,4 miljoen (2020: € 3,7 miljoen).
De reële waarde van de vorderingen benadert de boekwaarde, gegeven het kortlopende karakter van de vorderingen en het feit dat waar nodig voorzieningen voor oninbaarheid zijn gevormd.
Liquide middelen
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Kas | 103 | 103 |
Bank | 98.688 | 32.454 |
Overige | 278 | 270 |
99.069 | 32.827 |
De liquide middelen staan ter vrije beschikking van de onderneming.
Groepsvermogen
Het eigen vermogen wordt in de toelichting bij de enkelvoudige balans nader toegelicht.
Voorzieningen
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Voorzieningen | ||
16.964 | 13.160 |
x €1.000 | |||||
Boekwaarde per 1 januari 2021 | Onttrekkingen | Dotatie | Vrijval | Boekwaarde per 31 december 2021 | |
FLO | 527 | -164 | - | -87 | 276 |
Jubilea | 3.973 | -374 | 36 | -23 | 3.612 |
Langdurig zieken | 2.949 | -3.397 | 3.348 | - | 2.900 |
WW regulier en bovenwettelijk | 1.080 | -483 | 1.956 | -464 | 2.089 |
Overige personeelsvoorzieningen | 308 | -52 | 91 | - | 347 |
Reorganisatievoorziening | - | - | 5.170 | - | 5.170 |
Incidentele claims | 4.323 | -504 | 898 | -2.147 | 2.570 |
Totaal | 13.160 | -4.974 | 11.499 | -2.721 | 16.964 |
Er zijn geen voorzieningen die betrekking hebben op belastingen. Het totaalbedrag van mutaties vanuit oprenting en wijziging in rekenrente opgenomen in bovenstaand verloopoverzicht bedraagt nihil.
Algemeen
Bij de actuariële berekening van de voorzieningen zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd:
2021 | 2020 | |
Gehanteerde rekenrente | 0,0 procent | 0,0 procent |
Verwachte salarisstijging | 0,0 - 2,0 procent | 0,0 - 2,0 procent |
Gehanteerde rekenrente: op basis van de gemiddeld gewogen looptijd van de voorziening.
Verwachte salarisstijgingen: op basis van een leeftijdsafhankelijke staffel gemiddeld 0,0 - 3,0 procent.
Overlevingskansen: op basis van een actuele sterftetabel.
Ontslagkansen: 5 procent.
De dotaties aan en vrijval van de personeels- en reorganisatievoorzieningen hebben ten laste respectievelijk ten gunste van de personeelskosten plaatsgevonden. De dotaties en vrijval van de overige voorzieningen hebben ten laste respectievelijk ten gunste van de overige bedrijfskosten plaatsgevonden.
FLO (Functioneel Leeftijd Ontslag)
De FLO-regeling was een regeling waarmee trambestuurders en buschauffeurs met voldoende functiejaren met vroegpensioen konden als zij 60 werden, tegen 80 procent van hun salaris. Deze regeling is in 2010 vervallen en er is een overgangsregeling gecreëerd. Deze toekomstige FLO-uitkeringen zijn in de voorziening opgenomen.
Jubilea
Medewerkers die vijfentwintig, veertig of vijftig jaar in dienst van RET N.V. zijn, hebben bij het bereiken van elk van deze jubilea aanspraak op een gratificatie. Deze voorziening betreft de contante waarde van de hiervoor ingeschatte toekomstige verplichtingen.
Langdurig zieken
De voorziening langdurig zieken is gevormd voor de verplichte loondoorbetaling gedurende de periode van ziekte of arbeidsongeschiktheid voor betreffende medewerkers inclusief eventuele transitievergoeding.
WW regulier en boventallig
Dit betreft voornamelijk een voorziening voor WW-kosten voor personeelsleden. De dotaties en vrijvallen hangen samen met de in- en uitstroom in de WW van onze personeelsleden.
Overige personeelsvoorzieningen
Dit betreft voornamelijk voorzieningen voor compensatie voor arbeidsongeschiktheid, het OV-sectorplan en wachtgeld.
Reorganisatievoorziening
De voorziening reorganisatie heeft betrekking op reorganisatie van functies binnen RET. De hoogte van de voorzieningen is bepaald aan de hand van een inschatting per persoon/ functie. De hoogte van de voorziening is gebaseerd op de momenteel beste managementinschatting van de werkelijk uit te keren bedragen. De verantwoorde vrijval heeft betrekking op wijzigingen in de situatie van de betreffende personen/functies.
Incidentele claims
De voorziening incidentele claims is gevormd voor juridische claims die bij RET N.V. zijn ingediend.
De looptijd van de verschillende voorzieningen is als volgt weer te geven:
x €1.000 | |||||
< 1 jaar | > 1 jaar < 5 jaar |
> 5 jaar | Totaal | ||
Personeelsvoorzieningen | 4.503 | 2.727 | 1.994 | 9.224 | |
Reorganisatievoorziening | 5.170 | - | - | 5.170 | |
Overige voorzieningen | 2.570 | - | - | 2.570 | |
Totaal | 12.243 | 2.727 | 1.994 | 16.964 |
Langlopende schulden
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Lening Europese Investeringsbank (EIB) | - | 1.980 |
Lening aandeelhouder (MRDH) | 39.475 | 40.023 |
Overige schulden | 1.115 | 1.122 |
40.590 | 43.125 |
Lening Europsese Investeringsbank (EIB)
De lening van de EIB betreft een lening met een hoofdsom van € 3,3 miljoen met een looptijd van 5 jaar en een rentepercentage van 0,0 procent. De lening zal in 2022 volledig worden afgelost. Het kortlopende deel is opgenomen onder de kortlopende schulden.
Lening aandeelhouder (MRDH)
Voor de financiering van de bussen is in 2021 een lening bij de aandeelhouder (MRDH) aangetrokken van € 5,0 miljoen. Het kortlopende deel is opgenomen onder de kortlopende schulden. De vaste rente op de leningen varieert tussen de 0,4 procent en 0,7 procent. De looptijd varieert tussen de 5 en 15 jaar.
Overige schulden
Overige schulden hebben betrekking op een langlopende verplichting van € 1,1 miljoen inzake het onderhoud van geluids- en antiverblindingsschermen nabij Pernis. Dit bedrag was eerder ontvangen van Rijkswaterstaat. In 2011 heeft voor de eerste keer onderhoud plaatsgevonden. Een bedrag van € 1,1 miljoen heeft een resterende looptijd van langer dan 5 jaar.
x €1.000 | 2021 | 2020 |
Stand per 1 januari | 48.751 | 4.640 |
Nieuwe leningen | 5.000 | 47.379 |
Aflossingen in jaar | -5.882 | -3.268 |
Stand lening per 31 december | 47.869 | 48.751 |
Kortlopend deel (onder kortlopende schulden) | -7.279 | -5.626 |
Stand per 31 december 2021 | 40.590 | 43.125 |
Langlopende schulden
x €1.000 | |||||
Totaal | 47.869 | 7.279 | 40.590 | 21.876 | |
Stand per 31 december 2021 | Aflossingsver-plichting | Resterende looptijd >1 jaar | Resterende looptijd > 5 jaar | Rente-percentage | |
Lening Europese Investeringsbank (EIB) | 1.980 | 1.980 | - | - | - |
Lening aandeelhouder (MRDH) | 44.774 | 5.299 | 39.475 | 20.761 | 0,60 |
Overige schulden | 1.115 | - | 1.115 | 1.115 | - |
Het rentepercentage over de leningen betreft het gewogen gemiddelde rentepercentage.
Kortlopende schulden
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Aflossingsverplichting langlopende schulden | 7.279 | 5.626 |
Schulden aan leveranciers en handelskredieten | 23.767 | 30.954 |
Schulden ter zake van belastingen en premie sociale verzekeringen | 115.774 | 48.874 |
Overige schulden en overlopende passiva | 132.198 | 138.937 |
279.018 | 224.391 |
Schulden ter zake van belastingen en premies sociale verzekeringen
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Omzetbelasting | 19.451 | - |
Loonheffing | 95.744 | 47.436 |
Vennootschapsbelasting | 5 | 2 |
Overige belastingen | 574 | 1.436 |
115.774 | 48.874 |
De loonheffing zal conform de regeling bijzonder uitstel van betaling vanwege coronacrisis bij de Belastingdienst in maximaal 60 maanden worden terugbetaald vanaf 1 oktober 2022 en heeft daarmee (groten)deels een langlopend karakter.
Overige schulden en overlopende passiva
x €1.000 | 31-12-2021 | 31-12-2020 |
Onderhanden projecten | 16.747 | 20.280 |
Overige schulden | 19.264 | 26.667 |
Overlopende passiva | 96.187 | 91.990 |
132.198 | 138.937 |
Overige schulden
De overige schulden bestaan voornamelijk uit te betalen personeelsgerelateerde kosten ad € 19,2 miljoen, waarvan € 0,7 miljoen een langlopend karakter heeft (2020: € 19,1 miljoen). In 2020 was hierin tevens een bedrag van € 5,7 miljoen aan terug te betalen NOW opgenomen (2021: € nihil).
Overlopende passiva
In de overlopende passiva zijn opgenomen:
Een bedrag van € 48,0 miljoen voorlopige vergoeding voor ov-studentenkaart 2022 (2020: € 35,4 miljoen).
Een bedrag van € 17,5 miljoen (2020: € 23,8 miljoen) inzake nog te betalen bussen.
Een bedrag van € 3,7 miljoen (2020: € 4,4 miljoen) vooruit ontvangen inkomsten uit de verkopen van jaarabonnementen in 2021. Hiervan heeft het reisrecht betrekking op 2022.
RET N.V. heeft van de gemeente Rotterdam voorschotten ontvangen voor de bijdragen van het project RandstadRail. Deze zijn nog niet als onderhanden werk te beschouwen. Deze voorschotten dienen ter dekking van de toekomstige uitgaven en zijn onder overlopende passiva verantwoord voor een bedrag van € 2,9 miljoen (2020: € 2,9 miljoen).
In 2015 en 2016 is met de opdrachtgever afgesproken dat de RET N.V. meerdere uitgaven zal bekostigen. Hiervoor heeft een herallocatie op de exploitatiebijdragen 2015 - 2020 plaatsgevonden. Deze totale verplichting is ultimo 2021 opgenomen voor een bedrag van € 6,3 miljoen (2020: € 6,7 miljoen).
Niet in de balans opgenomen rechten, verplichtingen en regelingen
Concessie Metropoolregio Rotterdam Den Haag
RET N.V. heeft overeenkomsten afgesloten met Metropoolregio Rotterdam Den Haag ter uitvoering, inclusief de veiligheid, van het openbaar vervoer bus, tram, metro en ferry in het gebied van de regio Rotterdam en regio Haaglanden (RandstadRail).
Overeenkomst concessie rail
De concessie heeft een ingangsdatum van 11 december 2016 en een looptijd van 14 jaar. RET N.V. ontvangt als concessiehouder een jaarlijkse exploitatiebijdrage (concessievergoeding) voor de uitvoering van de concessie, zoals vastgelegd in de subsidiebeschikking, afgegeven door Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener). Voor de jaren vanaf 2017 zijn financiële afspraken gemaakt over de exploitatiebijdragen en jaarlijkse indexering. De voor de concessie gemaakte kosten worden vergoed door middel van reizigersopbrengsten en exploitatiebijdragen. In 2019 heeft de herijking plaatsgevonden waarbij binnen de huidige concessie nieuwe afspraken worden gemaakt die vanaf 2020 in werking treden. Alle trams en metro’s zijn ondergebracht in RET Railgebonden Voertuigen B.V. (een 100 procent dochter van RET Infrastructuur B.V.). Het gebruiksrecht hierop eindigt op het moment dat de concessie niet meer aan RET N.V. wordt gegund.
Overeenkomst concessie bus
Op 8 december 2019 is de nieuwe busconcessie ingegaan met een looptijd van 15 jaar. RET N.V. ontvangt als concessiehouder een jaarlijkse exploitatiebijdrage (concessie-vergoeding) voor de uitvoering van de concessie, zoals vastgelegd in de subsidiebeschikking afgegeven door Metropoolregio Rotterdam Den Haag (concessieverlener). Voor de nieuwe busconcessie zijn nieuwe bussen aangeschaft om de doelen ten aanzien van duurzaamheid te kunnen behalen. Dit betreffen onder andere hybride en zero-emissie bussen. Deze worden geactiveerd en afgeschreven over de economische levensduur in RET Materieel B.V.
Investeringsverplichtingen
RET N.V. heeft een veelheid aan meerjarige investeringsverplichtingen betreffende activa in aanbouw, aanleg van en groot onderhoud aan infrastructurele werken ten behoeve van RET Infrastructuur B.V. en de aanschaf van bussen voor de nieuwe busconcessie.
Met name betreft dit:
• Aanschaf bussen voor de nieuwe busconcessie met openstaande verplichtingen van € 38,3 miljoen;
• Verbetering van de spoorbeveiliging (project ‘Systeemsprong’) met openstaande verplichting van € 13,0 miljoen;
• Laadinfra voor de nieuwe busconcessie van € 8,2 miljoen;
• Aanleg van de Hoekse Lijn van €4,2 miljoen en de verlenging naar het strand € 3,6 miljoen;
• Brandveiligheid tunnels voor € 5,3 miljoen.
Het belangrijkste deel van deze investeringsverplichtingen kent een looptijd van 1 tot 5 jaar. Het totaal aan investeringsverplichtingen bedraagt € 107,4 miljoen.
Leaseverplichtingen
Alle lopende leaseovereenkomsten voor het wagenpark van RET N.V. kwalificeren als operationele leaseovereenkomsten. Verschuldigde betalingen in verband met lease worden als lasten in de winst- en verliesrekening opgenomen. RET N.V. heeft het beheer van zijn wagenpark, exclusief het rijdend materieel voor openbaar vervoer, bij een leasemaatschappij ondergebracht. In 2021 is hier een bedrag van ongeveer € 1,0 miljoen voor voldaan (2020: € 1,0 miljoen).De leasecontracten hebben een looptijd van gemiddeld 5 jaar.
De bestaande lease verplichtingen met een looptijd:
• korter dan een jaar zijn € 1,2 miljoen;
• tussen 1 jaar en 5 jaar zijn € 3,2 miljoen;
• langer dan 5 jaar zijn € 0,1 miljoen.
Huurverplichtingen
RET N.V. is een verplichting aangegaan voor de huur van het kantoorpand Vancouver. Het huurcontract loopt tot en met 2026. Dit is het grootste huurcontract dat in onderstaande huurverplichtingen is opgenomen.
De bestaande huurverplichtingen met een looptijd:
• korter dan een jaar zijn circa € 2,9 miljoen;
• tussen 1 jaar en 5 jaar zijn ongeveer € 10,7 miljoen;
• en langer dan 5 jaar zijn € 1,1 miljoen.
RET Bus B.V. is huurverplichtingen aangegaan voor de diverse locaties in de regio in verband met de uitbreiding van de busconcessie. Deze verplichtingen hebben een looptijd van maximaal een jaar en bedragen circa € 0,8 miljoen.
Gedurende het verslagjaar is een bedrag van € 3,0 miljoen aan huurlasten voor onroerende goederen in de winst- en verliesrekening verwerkt.
Gebruiksvergoeding
RET N.V. is een verplichting aangegaan voor het gebruik van de infrastructuur met RET Infrastructuur B.V. en het gebruik van materieel met RET Railgebonden Voertuigen B.V. over de looptijd van de concessie. Verplichtingen voortvloeiend uit het gebruik en de instandhouding van de railvoertuigen zijn voor rekening en risico van RET N.V. Hiervoor betaalt RET N.V. een gebruiksvergoeding. Deze gebruiksvergoeding betreft hoofdzakelijk een vergoeding voor afschrijvings- en rentekosten en bedraagt voor 2021 circa € 67,8 miljoen (2020: € 68,5 miljoen). RET N.V. heeft aan RET Railgebonden Voertuigen B.V. een pandrecht verleend op de door RET N.V. ontvangen railconcessievergoeding.
Bankgaranties
Er zijn drie lopende bankgaranties, een bankgarantie ter waarde van € 42.350 voor de huur van bedrijfsruimte te Ridderkerk, een bankgarantie van € 40.000 voor de huur bedrijfsruimte te Rotterdam en een bankgarantie ter hoogte van € 35.000 voor de huur van een serviceruimte op station CS.
Fiscale eenheid
De rechtspersoon maakt deel uit van de fiscale eenheid met RET Materieel B.V., RET Services B.V. en RET Bus B.V. voor de vennootschapsbelasting en omzetbelasting en is uit dien hoofde hoofdelijk aansprakelijk voor de belastingschuld van de fiscale eenheid als geheel.
Gebeurtenissen na Balansdatum
Er hebben zich geen gebeurtenissen na balansdatum voorgedaan die aanpassing van de jaarrekening of vermelding in het jaarverslag vereisen. Voor de onzekerheid met betrekking tot het Coronavirus wordt verwezen naar de grondslagen van waardering en resultaatbepaling.
Voorstel resultaatverwerking
De leiding van de vennootschap stelt voor het resultaat de volgende bestemming te geven:
Het resultaat over 2021 ad € 1.217.000 wordt geheel toegevoegd aan de overige reserves.
Dit voorstel dient nog te worden vastgesteld door de Algemene Vergadering en is derhalve nog niet verwerkt in de jaarrekening 2021 van de vennootschap.