Skip to content

Veilig werken

In 2021 werd invulling gegeven aan de conclusies uit het onderzoeksrapport over het incident Akkers van 2 november 2020. Dit onderzoek, in opdracht van de MRDH, werd verricht in samenwerking met onderzoekers van ProRail en begeleid door een begeleidingscommissie bestaande uit medewerkers van de MRDH, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de RET. De ILT had hierbij een toetsende rol in opdracht van de MRDH. Het onderzoeksrapport werd op 9 juli 2021 gepresenteerd en gepubliceerd.

Naar aanleiding van dit rapport werden een stuurgroep en werkgroep ingericht om de leer- en verbeterpunten vanuit het onderzoeksrapport op een adequate wijze invulling te geven. Hoofdpunten hieruit zijn vooral de borging van processen, leren en een verbeterde samenwerking tussen de afdelingen Techniek en Leren en Ontwikkelen (L&O). Ook de risicoanalyse en de mitigerende maatregelen zijn in dit plan meegenomen.

De ambitie om ook in 2021 het programma voor veiligheidscultuur verder aandacht te geven is ondanks de beperking van corona toch geslaagd. Een audit wees uit dat we erin zijn geslaagd om het veiligheidsbesef en bewustzijn binnen de RET verder te verhogen. Uit deze audit bleek ook dat we op veel punten het niveau drie op de Veiligheidscultuurladder nagenoeg hebben bereikt. Een goede prestatie op een relatief korte termijn.

Daarnaast werd een belangrijke stap gezet om het zogenaamde ‘Veiligheidsdashboard’ te introduceren. Dit geeft meer overzicht in werkplekinspecties, risico-inventarisatie en evaluaties, gevaarmeldingen en incidenten.  In 2022 kunnen we echt gaan werken met dit Veiligheidsdashboard.


Cijfers
Er werden in 2021 naast de uitwerking van rapport De Akkers nog 20 incidentonderzoeken verricht, waarvan 11 bij Metro, 5 bij Tram en 1 bij Bus.

Aanrijdingen met weggebruikers, auto, fiets, voetgangers, waarvan 35 ongevallen met letsel, 22 bij bus, 12 bij tram en 1 bij metro

  2021 2020
Bus  329 408
Tram 123 124
Metro 1 0
Sneltram 0 1
Totaal 453 533


Ongevallen reizigers

  2021 met letsel
Bus  51 27
Tram 57 40
Metro 7 5
Haltes, stations 5 1
Totaal 120 73


Ontsporingen

  2021 2020
Tram exploitatie 12 4
Tram remise 3 4
Metro exploitatie 0 0
Metro emplacement 0 0


Arbeidsongevallen met letsel medewerkers RET

  2021 2020
Vallen, glijden, struikelen 15 15
Snijden, steken, stoten, klemmen 4 4
Agressie, spugen, bedreigen 78 55
Overig 20 17
Totaal 117 (34 met verzuim) 91


BNO/BHV

  2021 2020
Incidenten crisismanager geïnformeerd 160 169
Oefeningen bedrijfsnoodorganisatie 5 3
Meldingen incident BHV 3 5
Oefeningen BHV 5 8
Locatie inspectie BHV 24 24

Bovenstaande gegevens worden overigens elk kwartaal aangeleverd en waar nodig besproken, zoals in de incidentencommissie en safetyboard.

Integriteit
22 personen hebben onze vertrouwenspersonen benaderd. We hebben vier Integriteitsonderzoeken lopen. Integriteit heeft via communicatie meer aandacht gekregen. Zo werden dilemma’s op intranet geplaatst, waarop men kon reageren.

Cyber security en data privacy
Binnen en buiten de afdeling ICT zijn stappen gezet op het gebied van Cyber Security. Cyber Security is een organisatiebreed relevant onderwerp. Via bewustwordingscampagnes werd stilgestaan bij digitale incidenten uit de media en binnen de RET. Op de verschillende afdelingen wordt steeds meer structureel security-by-design toegepast, zowel bij grote projecten als bij kleinere wijzigingen. Om deze ontwikkelingen te continueren is gewerkt aan een meerjarenplan om het volwassenheidsniveau van Cyber Security bij de RET te verhogen.