Skip to content

Organisatie en activiteiten

Onze missie is perfect georganiseerd en uitgevoerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger van nu én van de toekomst. We zijn dan ook ‘aardig onderweg’.

Ons doel is om binnen een uur van deur tot deur in de Randstad te reizen in samenwerking met onze partners. De RET realiseert dit als dé mobiliteitsregisseur in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en bestrijkt daarin haar hele concessiegebied. Zij verbindt daarbij als mobiliteitsregisseur alle mobiliteiten die onderdeel uitmaken van de deur-tot-deur reis. We gaan voor comfortabel en zorgeloos reizen, een goede prijs en service met een glimlach. De klant is ons vertrek- en eindpunt. Omdat zowel de bus- als railconcessie aan ons zijn inbesteed, kunnen wij de efficiencyvoordelen die hieruit voortvloeien benutten. Onze regio verandert de komende decennia ingrijpend. Er komen meer dan 200.000 nieuwe woningen bij. Daarnaast verandert de mobiliteitsmarkt. Onze ambitie is om met hoogfrequent openbaar vervoer, nieuwe lightrailverbindingen en een volautomatisch metronetwerk onze capaciteit te vergroten en met innovatieve, veilige en duurzame mobiliteitsoplossingen uit te breiden naar omliggende gemeenten en de nu nog beperkt ontsloten gebieden. Dit vraagt om innovatieve financieringsoplossingen, met oog voor de beperkte financiële middelen, en een open blik. We koppelen vraagafhankelijk vervoer, deelvervoersconcepten en andere mobiliteitsdiensten aan elkaar. Onze ambitie is schone en CO2-neutrale mobiliteit in 2030.

We investeren in kundige en servicegerichte medewerkers, uitstekende infrastructuur, modern materieel, en meer en betere voorzieningen. ‘Aardig onderweg’ geeft aan dat we ons voortdurend blijven vernieuwen. Met een duidelijk doel voor ogen, waarbij we de lat steeds hoger leggen. Zo kunnen we het hoge niveau van service, kwaliteit, professionaliteit, (sociale) veiligheid en klanttevredenheid blijven bieden dat ons voor ogen staat. Als onderneming zijn we naast logistiek verbinder ook een sociale verbinder. Al bijna 150 jaar zijn we sterk verbonden met de Rotterdamse regio. Dat uit zich in een actieve samenwerking met andere organisaties in de regio en een positieve bijdrage aan milieu en maatschappij. Op een inspirerende en interactieve manier willen we van meerwaarde voor de samenleving zijn.

Kernproduct van de RET is het aanbieden van openbaar vervoer in de regio Rotterdam. Dit leidt op verschillende wijzen tot waarde voor stakeholders in de regio. Het waardecreatiemodel (zie onderstaande tabel) laat zien hoe we ‘bezittingen’ of ‘kapitalen’ inzetten en waarde toevoegen om onze doelstellingen te bereiken. Ook geeft het inzicht in de impact (zowel positief als negatief) die onze bedrijfsactiviteiten hebben voor onze organisatie en de samenleving.

De manier waarop wij waarde toevoegen om de gewenste resultaten en de beoogde impact te realiseren, staat beschreven in ons bedrijfsplan. Daarin staat dat wij streven naar perfect georganiseerd openbaar vervoer met de hoogste kwaliteit voor de reiziger van nu en in de toekomst. In dit jaarverslag vertellen we of we de goede kant op gaan. We leggen verantwoording af aan onze belangrijkste stakeholders. Om ook in de toekomst - op de langere termijn - waardecreatie te realiseren en verder te verbeteren, werkt de RET voortdurend aan verbetering van het vervoeraanbod (onder andere extra vervoercapaciteit op het metronetwerk, nieuwe oeververbinding en HOV-lijnen), verbetering van de dienstverlening (gemakkelijker reizen met ‘ov-betalen’ als opvolger van de ov-chipkaart), en vermindering van de impact op het milieu (aanschaf elektrische bussen, verlagen stroomgebruik, circulariteit, energietransitie, klimaatadaptatie). 

De landen in de Verenigde Naties hebben 17 werelddoelen voor duurzame ontwikkeling afgesproken (UN Sustainable Development Goals). Aan vijf van deze doelen kan de RET een relatief grote bijdrage leveren, namelijk Duurzame en betaalbare energie (SDG7); Fatsoenlijke banen en economische groei (SDG8); Innovatie en duurzame infrastructuur (SDG9); Veilige en duurzame steden (SDG11) en Klimaatverandering aanpakken (SDG13). In 2018 is besloten om MVO-doelen die hierop zijn gebaseerd definitief op te nemen in het bedrijfsplan.

Ook de RET levert een bijdrage aan duurzame ontwikkeling en aan reductie van broeikasgassen. Voor de periode tot en met 2021 heeft de RET de volgende MVO-doelstellingen opgenomen in haar bedrijfsplan.

  • Duurzaam vervoeren: klimaatneutraal vervoer in 2030.
    RET gaat voor vervoer zonder schadelijke uitstoot in 2030.
  • Duurzaam bouwen: energieneutraal en circulair bouwen in 2040.
    Dit houdt in energieopwekkende RET-gebouwen van volledig herbruikbare bestandsdelen in 2040.
  • Duurzaam werken: circulair, fair en transparant werken in 2030.
    RET werkt zonder verspilling en op basis van eerlijke behandeling, meedoen in de samenleving en transparantie in 2030.
  • Duurzaam verbinden: sociaal betrokken en inclusieve werkgever in 2025.
    Onze organisatie steunt sociaal verbindende initiatieven en stimuleert meedoen in de samenleving door werk.

Deze werelddoelen hebben wij met input van onder andere MVO-Nederland vertaald naar de volgende RET-doelstellingen voor de komende jaren:

  • Klimaatneutraal Vervoer in 2030;
  • Energieneutraal en circulair bouwen in 2040;
  • Circulair, fair en transparant werken in 2030;
  • Sociaal betroken en inclusief werkgever in 2025.

Nadat in 2020 de concessie Rail aan de RET is verlengd tot 2030 en de nieuwe concessie Bus (concessieperiode tot 2034) voor het eerste jaar volledig is gaan rijden, stond 2021 in het teken van borgen en beheersen.

Zo zijn alle processen, taken en verantwoordelijkheden beschreven en vastgelegd en zijn – met terugwerkende kracht – de subsidies 2017, 2018, 2019 én 2020 ingediend en vastgesteld. Tot slot zijn de voorbereidingen op de herijking van de bus- en railconcessie gestart. Deze vindt plaats in 2022 en heeft als doel om het door de coronapandemie verstoorde economisch evenwicht in de concessies te herstellen.

Met onze bussen rijden we in Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Lansingerland, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk en Barendrecht.
Onze trams, de Citadis, rijden in Rotterdam, Barendrecht, Schiedam en Vlaardingen.
Onze metrolijnen verbinden Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Hoek van Holland, Lansingerland, Pijnacker, Nootdorp, Leidschenveen, Leidschendam, Voorburg, Den Haag, Rhoon, Poortugaal, Spijkenisse en Capelle aan den IJssel.
De Fast Ferry, de snelle veerboot, voer tot eind 2021 tussen Hoek van Holland, de Maasvlakte en Pistoolhaven. De Fast Ferry is met ingang van 1 januari 2022 gestopt.

De RET heeft negen vestigingen met kantoren, werkplaatsen, remises en garages en de Centrale Verkeersleiding. Het hoofdkantoor van de RET N.V. bevindt zich aan de Laan op Zuid en de hoofdvestiging RET Bus B.V. aan de Sluisjesdijk. De overige vestigingen zijn te vinden aan de Kleiweg, in Ridderkerk, Krimpen aan den IJssel, Kralingen, Beverwaard, Waalhaven en de Nautastraat.

Onderstaand een overzicht van de bedrijfsstructuur van de RET.

De RET N.V. is een naamloze vennootschap naar Nederlands recht waarop het structuurregime van toepassing is. De vennootschap wordt bestuurd door de directie, waarvan één directielid statutair directeur is. De Raad van Commissarissen (RvC) houdt toezicht. Een onderdeel van de RvC is de auditcommissie die de RvC bijstaat in zijn controlerende en toezichthoudende rol. Daarnaast is er een selectie- en remuneratiecommissie ingesteld die de RvC onder andere ondersteunt bij het selecteren en het belonen van de directeur. De directie en de RvC zijn onafhankelijk van elkaar.

De gemeente Rotterdam en de MRDH zijn aandeelhouders van de RET N.V. Namens de gemeente is de aandeelhoudersrol van de RET N.V. vervuld door de heer A. van Gils, wethouder Financiën, Organisatie, Haven en grote projecten gemeente Rotterdam. Namens de Metropoolregio is de aandeelhoudersrol vervuld door de heer P. Varekamp, wethouder van gemeente Westland.

Maurice Unck (1974)

Algemeen/statutair directeur

Maurice Unck is sinds juni 2017 algemeen/statutair directeur (CEO) van de RET. Hij heeft een lange staat van dienst in de OV-sector. Zo was hij bij NS onder meer commercieel directeur in de regio Noordoost en directeur Bedrijfs- en Productontwikkeling. Daarna was hij directeur Onderhoud & Service bij NedTrain. Zijn laatste functie bij NS was lid van de Raad van Bestuur.



Afdelingen:
Naast de algehele leiding is Maurice Unck in 2020 verantwoordelijk voor de stafafdelingen Strategie & Ontwikkeling, Personeel & Organisatie, Directiesecretariaat en Communicatie.

Nevenfuncties:

  • Lid Raad van Commissarissen Trans Link Systems B.V.
  • Lid Raad van Toezicht Albeda MBO 
  • Lid Raad van Commissarissen Reisinformatiegroep 9292
  • Lid Raad van Commissarissen Rotterdamse Mobiliteits Centrale B.V.
  • Voorzitter van de strategische adviesraad Traffic and Transport van TNO.

Joop Bakker (1961)

Directeur Exploitatie

Joop Bakker werd in 2007 benoemd tot directeur Middelen. In september 2009 werd hij directeur Exploitatie. Sinds 2012 is hij ook directeur van RET Bus B.V. Voorafgaand aan de RET heeft hij leidinggevende functies gehad bij vervoerbedrijven Connexxion en NZH.



Afdelingen:
Joop Bakker is in 2020 verantwoordelijk voor de afdelingen: Rail Tram, Bus, Rail Metro, Fast Ferry, Veiligheid, Bedrijfsbureau Exploitatie, CVL, Marketing, Verkoop en Services.

Nevenfunctie:

  • Lid Raad van Commissarissen van Transvision B.V. 

Jet de Boer-Lasseur (1975)

Directeur Techniek 

Sinds 1 januari 2020 is Jet de Boer directeur Techniek. In 1996 is zij haar carrière gestart bij Tebodin. Tussen 2007 en 2009 werkte zij bij een management consultancybureau, gericht op verandertrajecten. In 2009 kwam zij bij BAM in dienst waar zij de laatste jaren werkte als directeur bij BAM Infra Rail.



Afdelingen:
Jet de Boer is verantwoordelijk voor de afdelingen: Assetmanagement, Supply Chain Management, Ingenieursbureau, Vlootservices en Infraservices.

Nevenfuncties:

  • Bestuurslid stichting RailAlert
  • Bestuurslid Railforum

Frank Hoevenaars (1966)

Financieel directeur van 1 oktober 2014 tot mei 2021

Frank Hoevenaars is met ingang van 1 oktober 2014 financieel directeur van de RET. Daarvoor was hij werkzaam bij het Havenbedrijf Rotterdam en verantwoordelijk voor de financiën, planning en risicomanagement van de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Voorafgaand daaraan vervulde hij diverse financiële managementfuncties bij AVR/van Gansewinkel en KPN en was hij openbaar accountant bij PricewaterhouseCoopers Accountants N.V.


Afdelingen:
Frank Hoevenaars is in 2020 verantwoordelijk voor de afdelingen Concern Control, Concern Administratie, Business & Project Control, Strategische Programma’s & Projecten en ICT.

Nevenfunctie:

  • Bestuurslid Vereniging van Stedelijke Vervoersbedrijven (VSV)

Hugo Mans (1967)

Financieel directeur vanaf 21 juni 2021

Hugo Mans is sinds 21 juni 2021 financieel directeur van de RET. Voordat hij bij de RET aantrad, vervulde hij uiteenlopende rollen als CFO en directeur van programma’s, projecten en verandertrajecten. Dat deed hij onder meer bij NS, NedTrain en PwC.




Afdelingen:
Hugo Mans is verantwoordelijk voor de afdelingen Concern Control, Concern Administratie, Business & Project Control, Strategische Programma’s & Projecten en ICT.

Nevenfunctie:

  • Lid van Raad van Toezicht HAN (Hogeschool van Arnhem en Nijmegen)

Youp Hamburger (1981)

Manager Strategie & Ontwikkeling tot 1 juli 2021

Arthur Swaab (1975)

Manager Strategie & Ontwikkeling

Arthur Swaab is in mei 2019 in dienst getreden bij de RET als Concessiemanager en sinds juli 2021 is hij lid van het directieteam, verantwoordelijk voor de Strategie en Ontwikkeling van de RET. Voordat hij bij de RET aantrad, was hij 11 jaar zelfstandig consultant en werkte hij aan opdrachten bij diverse bedrijven. Dat deed hij onder meer bij ING, Nationale Nederlanden, UWV en ook de RET. Binnen de afdeling strategie en ontwikkeling vallen de clusters Concessiemanagement, Netwerk en Assets, Strategische informatievoorziening, Strategische Markt- en Productontwikkeling en Innovatie.


Toos Dankers (1962)

Manager Personeel & Organisatie tot 1 maart 2021

Angelique Heijnen (1968)

Manager Personeel & Organisatie vanaf 15 juni 2021 

Angelique Heijnen is sinds juni 2021 Chief Human Resources Officer (CHRO) van de RET. Voordat zij bij de RET aantrad, vervulde zij uitlopende P&O management en directierollen binnen zowel de OV-sector, de consultancy als de maritieme sector. Ze is ze onder andere werkzaam geweest bij NS, Human Capital Group en Van Oord. Haar laatste functie was als zelfstandig veranderkundig adviseur.


Angelique Heijnen is verantwoordelijk voor de afdelingen P&O en Risk & Veiligheid.

Nevenfuncties:

  • Eigenaar Everyone-inc (veranderkundig adviesbureau)
  • Aangesloten bij Involve (change en communicatieprofessionals)
  • Aangesloten bij Meditaties-voor-kinderen als schrijver