Skip to content

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

De RET werkt aan een duurzame organisatie, omdat:

  • het aansluit op beloftes aan reizigers, opdrachtgever en medewerkers;
  • het relevant is voor de maatschappij, economie, klimaat en milieu;
  • het aansluit op beloftes van collega-bedrijven, bijvoorbeeld met de CO2-prestatieladder;
  • Een duurzame organisatie lonend moet zijn, door kosten te verlagen, (reizigers)opbrengsten te verhogen en/of bij te dragen aan het imago.

Uitstoot
De absolute CO2-uitstoot bedroeg in 2021 circa 21,3 miljoen kg (2020: 22,2 miljoen kg).  In 2021 is een nieuw contract voor de lease van bedrijfswagens ingegaan. Door inzet op grotere schaal van hybride en elektrische voertuigen is sprake van aanzienlijke verduurzaming in de leasecontracten.

CO2-uitstoot in kg per 
modaliteit
2021 2020 2019
Bus 12.820.346 13.861.309 20.304.768
Tram 1.846.665 1.799.017 15.610.519
Metro 6.181.997 6.130.779 49.654.007
Totaal (incl. Ferry) 21.353.268 22.215.440 86.145.448

 

Energieconsumptie in kWh 2021 2020 2019
Bus 41.686.209 44.747.173 61.972.288
Tram 24.622.201 23.986.891 24.053.188
Metro 82.426.626 81.743.718 76.508.486
Totaal (incl. Ferry) 150.273.144 151.772.896 164.292.446


Een verklaring van het verschil in energieconsumptie bij Metro in 2021 ten opzichte van 2020 is de stijging van de voertuigkilometers. In 2021 is vaker met twee- of driewagentreinen gereden, terwijl inzet van ‘enkeltjes’ een coronamaatregel was in 2020.

De toename van het energiegebruik bij Tram valt te verklaren door werkzaamheden aan het tramnetwerk in 2020, waardoor dat jaar minder kilometers gereden werden.

Het dieselgebruik bij Bus nam af, het gebruik aan elektra nam toe. Dit komt doordat de oudere generatie dieselbussen minder werden ingezet. In plaats daarvan zijn hybride en elektrische voertuigen vaker ingezet.

Circulariteit
Om circulariteit te vergroten is onderzocht op welke manier onderdelen van de tram herbruikbaar te maken zijn. Ook bij het vernieuwen van contracten voor het bedrijfsuniform en de werkkleding is circulariteit en het gebruik van duurzame stoffen een aandachtspunt. 

Energiebesparing
Om te kunnen voldoen aan Europese richtlijnen op het gebied van energiegebruik (de EED) heeft de RET op alle vestigingen een onderzoek laten doen naar energiegebruik en besparingsmogelijkheden. Op basis hiervan werd een overzicht samengesteld met energiebesparende maatregelen, die binnen afzienbare tijd lonend zijn. Deze maatregelen worden verder uitgewerkt. Een onderzoek in het kader van de EED wordt elke vijf jaar herhaald en levert nieuwe besparingsmaatregelen op.

Om railgebonden assets te verduurzamen, hebben de MRDH, HTM en de RET een convenant afgesloten. Hierin is een aantal concepten omschreven die een besparing en/of verduurzaming van het energiegebruik opleveren. Eén van de maatregelen is het opwekken van energie met behulp van zonnepanelen. Op de RET-vestigingen en een aantal metrostations zijn panelen geplaatst. Helaas bleek bij de uitwerking een flink deel van de overige daken ongeschikt en is besloten de daken verder niet te voorzien van zonnepanelen. In plaats daarvan werkt de RET met de gemeente Rotterdam aan een onderzoek om alternatieve locaties voor zonnepanelen te vinden. Voor het onderdeel terugwinnen remenergie uit het convenant is aanvullend en internationaal vergelijkend onderzoek gedaan naar het potentieel aan energiebesparing, de benodigde investering en het rendement van de maatregel. De samenwerking in een gezamenlijke werkgroep ‘smart grid’ leidde tot een concretisering van een voorstel om met (rem)energie van de metro laadpalen voor circa 1.000 elektrische auto’s te voorzien van stroom. 

Bewustzijn
Aan het opleidingsprogramma voor nieuwe leidinggevenden is de module ‘Duurzaamheid in Innovatie’ toegevoegd. Daarmee worden deze medewerkers bijgepraat op het gebied van onder andere energiebesparing, reductie van CO2-uitstoot en circulaire inkoop van producten.