Skip to content

Directieverslag

De verwachting was dat 2021 een beter jaar zou worden. We behielden onze positieve blik op de toekomst. Maar het werd geen makkelijk jaar. We begonnen met een kleine 40% bezetting ten opzichte van 2019. Om de enorme verliezen het hoofd te bieden waren we gedwongen bezuinigingsplannen te maken. En corona bleef onder ons.

Corona
Evenals in 2020 anticipeerden we ook in 2021 op de landelijke maatregelen van de Rijksoverheid. De maatregelen om zo veel mogelijk thuis te werken en alleen indien noodzakelijk gebruik te maken van het OV, hadden veel impact op de RET. In januari werd een avondklok ingesteld. Het OV bleef overdag en ‘s avonds beschikbaar voor reizigers die een noodzakelijke reis moesten maken. Wel werd tijdens de avondklok de dienstregeling afgeschaald. De latere op- en afschaling waren noodzakelijk, met gevolgen voor de dienstregeling.

Het credo veilig reizen voor zowel reizigers als personeel bleef onveranderd. Informatie over de maatregelen maakten we kenbaar met stickers op alle stations, haltes en in de voertuigen.

Transitieplan
De MRDH heeft in maart het transitieprogramma OV vastgesteld. Het programma biedt - aanvullend op een beschikbaarheidsvergoeding van het Rijk - het hoofd aan de enorme financiële opgave waar het openbaar vervoer door de coronacrisis voor staat. Het transitieplan bevat voor de RET maatregelen op het gebied van de dienstregeling, sociale veiligheid en de bedrijfsvoering. Ze zijn nodig om financieel gezond te blijven, maar raken desondanks medewerkers en reizigers.

De vervoerskundige maatregelen zijn een aanpassing van de dienstregeling die begin 2021 inging. Er komen ritten bij bus en tram te vervallen. Daarnaast wordt een besparing van 25 procent op sociale veiligheid uitgevoerd. Dat gebeurt door het werk van servicemedewerkers voortaan vooral te richten op ondergrondse metrostations en door mobiele teams in te zetten bij tramritten zonder conducteur. In de praktijk betekent dit minder externe inhuur van tramconducteurs en het omscholen van een deel van de servicemedewerkers.

De RET treft daarnaast maatregelen in de bedrijfsvoering. Hierin weegt het behoud van werkgelegenheid zwaar mee. Er zijn al veel besparingen doorgevoerd en er wordt nog een efficiencyslag gemaakt.

Andere vastgestelde maatregelen zijn marketingacties om reizigers terug te winnen, spreidingsmaatregelen en duurzaamheidsmaatregelen die geld opleveren. Daarnaast dragen gemeenten voortaan bij aan de meerkosten bij wegomleidingen en buitendienststellingen.

De RET en de MRDH maken zich samen sterk dat het hierbij blijft. Binnen enkele jaren zijn we weer hard nodig om de groei van de regio in goede banen te leiden en overtreffen we de reizigersaantallen van voor corona. Daarom roepen we het kabinet op om in deze moeilijke periode het openbaar vervoer financieel langer te steunen, zodat we nu niet afbreken wat we straks weer nodig hebben.