Resultaten

Groei

In 2018 werd meer gereisd met de RET. De groei wordt vooral gedragen door de groei van 3,2% in reizigerskilometers bij de metro. Gemiddeld stapten 10.100 reizigers extra per werkdag in de metro. De groei zat vooral op lijn E (Randstadrail) maar ook waren er extra reizigers op lijn C (m.n. Vijfsluizen) als gevolg van vervangend vervoer Hoekse lijn. 

Door werkzaamheden aan de metrobaan bij Rijnhaven en ruimtelijke ontwikkelingen op de Kop van Zuid en Katendrecht steeg het aantal reizigers op Wilhelminaplein weer fors. De stremming van het traject Rotterdam Centraal – Beurs door de asbestvondst op station Stadhuis leidde in oktober en november tot een forse uitval en zelfs negatieve groei bij de metro. Ook in december werden daardoor lagere reizigersaantallen genoteerd.  

Ten opzichte van 2017 is het aantal reizigerskilometers met 2,7 procent toegenomen. Doordat de ombouw van de Hoekse Lijn langer duurt dan verwacht, betekent dit dat we de verwachte additionele groei in reizigerskilometers bij de metro nog niet hebben kunnen realiseren. Wel is het aantal reizigerskilometers bij de bus als gevolg van het vervangend vervoer sterk toegenomen.

Na Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Schiedam, Ridderkerk en Barendrecht heeft ook de gemeente Vlaardingen een contract met de RET gesloten voor het aanbieden van OV voor een deel van de inwoners. Met ingang van 1 december 2018 reizen inwoners van de gemeente Vlaardingen van 65 jaar en ouder met een laag inkomen, gratis met de RET in de Rotterdamse regio.

Kostendekkingsgraad

De kostendekkingsgraad 2018 voor tram, bus, metro en ferry komt uit op 83,8%. Dat is een stijging ten opzichte van 2017, toen de kostendekkingsgraad 81,1% was. Met de kostendekkingsgraad wordt het relatieve aandeel van de kaartopbrengsten in het totaal van de exploitatieopbrengsten bedoeld. Een toename van de kostendekkingsgraad geeft aan dat we in verhouding minder subsidie gebruiken om onze exploitatie uit te kunnen voeren.

Klantwaardering

In april werd de RET uitgeroepen tot de klantvriendelijkste vervoerder van Nederland. Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is de grootste onafhankelijke publieksprijs van Nederland. Dit jaar was voor het eerst ook een prijs te winnen in de categorie ‘openbaar vervoer’.

Uit de OV-klantenbarometer blijkt dat onze reizigers ons een 7,8 geven; dat is 0,1 punt hoger dan vorig jaar. Een goede prestatie, zeker als je weet dat de bussen aan het eind van hun levensduur zijn en er vervangend busvervoer is in plaats van een Hoekse Lijn en volle metro’s op lijn E.
Bus en metro bleven met een 7,7 gelijk aan het jaar daarvoor. De tram steeg met 0,1 naar een 7,9. De score voor sociale veiligheid algemeen is 7,7. Het oordeel over de veiligheid tijdens de rit is dit jaar flink gestegen naar 8,4. Het oordeel van de klant over reisinformatie bij verstoringen is met 0,4 gedaald naar een 6,0. Landelijk wordt het openbaar vervoer met een 7,7 gewaardeerd.

Op 11 april 2018 is de busconcessie formeel aan de RET gegund. Dit betekent dat de RET het busvervoer blijft verzorgen in Rotterdam en omstreken tot en met 2034. Daarmee blijft de RET een integraal vervoerbedrijf. Gedurende de concessieperiode van 15 jaar schaft de RET 100% zero-emissiebussen aan. Alle bussen krijgen nieuwe OV-chipkaartapparatuur, geschikt voor mobiel betalen. Dat alles voor een marktconforme prijs bij een gelijkblijvend vervoeraanbod.

In augustus 2018 is het contract met VDL Bus & Coach Nederland BV getekend voor de productie en levering van 55 elektrische bussen en bijbehorende laadinfrastructuur. De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe busconcessie start. Met de aanschaf van de bussen zetten we de volgende stap in de verdere verduurzaming van onze busvloot.

In oktober 2018 is het contract getekend met VDL voor de levering van 143 energiezuinige bussen. Het gaat om 103 volhybride bussen die elektrisch rijden gecombineerd met een dieselmotor. Daarnaast heeft de RET de laatste 40 dieselbussen aangeschaft. De planning is dat het grootste deel van de nieuwe bussen gaat rijden vanaf eind 2019. De nieuwe dieselbussen rijden naar verwachting 10-20% zuiniger dan de huidige diesels, de hybride bussen tot 40% zuiniger.

 

Vanaf 9 december 2018 kunnen reizigers in Lansingerland elke dag van 20.00 tot 23.30 op afroep meerijden met een bus van de RET. STOPenGO, de naam van het flexibele vervoer, vervangt buslijn 174 in Lansingerland vanaf 20.00. Met STOPenGO gaat de frequentie omhoog naar elk halfuur en stopt de bus alleen op plekken waarvoor aanvragen zijn. Na ingebruikname van de Hoekse Lijn zal de dienst ook beschikbaar worden in Vlaardingen en Maassluis. We kijken naar slimme en innovatieve manieren om op de vraag van onze reizigers in te springen. STOPenGO is daar een voorbeeld van.
Moderne technologie maakt het steeds makkelijker om op een slimme manier van A naar B te komen. Niet de modaliteit, maar mobiliteit staat centraal. We bedienen bestaande reizigers meer op maat met STOPenGO en verwachten ook een nieuwe groep reizigers aan te spreken, met name mensen die met de metro richting Rotterdam of Den Haag gaan of er vandaan komen en verder willen reizen.

Net als vorig jaar was onze nachtmetro, die bezoekers gratis naar en van het Nationale Vuurwerk vervoerde, een groot succes. We hadden deze nacht zo'n 18.000 instappers (5% meer dan vorig jaar). Ook dit jaar waren we weer de enige vervoerder die tijdens de jaarwisseling reed.

Eind september besloten de gemeenten Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Lansingerland, Albrandswaard, Schiedam en Nissewaard de proef met de weekendmetro met een jaar te verlengen. Door het verlengen van de proef rijdt de metro in 2019, net als in 2018, een uur langer op vrijdag- en zaterdagavond. Samen met de gemeenten en de MRDH onderzoeken we de mogelijkheden voor een efficiëntere afstemming met de BOB-bus en mogelijkheden om de kosten van de weekendmetro voor de gemeenten te verlagen. Afhankelijk van deze totaalevaluatie, kunnen de zes betrokken gemeenten voorstellen om de weekendmetro structureel op te nemen in de dienstregeling van 2020.

In augustus 2018 voerden politie, gemeente en de RET actie voor veilig verkeer op de West-Kruiskade en Nieuwe Binnenweg. Begin augustus bleef het nog bij waarschuwingen, eind augustus werden boetes uitgedeeld. In deze twee drukke Rotterdamse straten, schieten auto’s en andere verkeersdeelnemers zo vaak voor de tram langs, dat dit regelmatig leidt tot opstoppingen, noodremmen en ongelukken. De drie samenwerkende partijen spraken verkeersdeelnemers aan op hun gedrag en de politie en de handhavers van de gemeente deelden boetes uit. Het doel: Betere verkeersveiligheid voor iedereen en minder vertraging voor tramreizigers.

Het uitzonderlijk warme weer zorgde voor veel bezoekers op de Fast Ferry. Door de drukte konden soms niet alle reizigers mee op de veerboot. De Fast Ferry trekt veel toeristen die de bijzondere omgeving van de tweede Maasvlakte willen ontdekken. Bij de halte ‘Landtong’ ligt een ruig, duinachtig gebied met bijzondere vogels, bloemen en planten. Tijdens de overtocht maak je een goede kans om zeehondjes te spotten.

Op 9 februari 2018 bestond de metro 50 jaar. Uiteraard lieten we deze bijzondere gebeurtenis niet zomaar voorbijgaan. Met verschillende activiteiten stonden we dit jaar stil bij onze jarige metro. De eerste metro werd omgebouwd tot museummetro. Vrijwilligers, RET’ers en leden van de stichting RoMeO, knapten daarvoor die eerste metro op. De dag voor de opening op 9 februari, werd de metro in remise Hillegersberg op een dieplader gezet en naar remise ’s-Gravenweg vervoerd. Waar de metro via het spoor naar Blaak ging. Het transport op de dieplader kreeg veel bekijks. In de metro was een historische tentoonstelling. Ook kwam er een online tentoonstelling op www.50jaarmetro.nl.

We organiseerden een open dag in de metroremise 's-Gravenweg op zaterdag 14 april. Ruim 500 bezoekers namen een kijkje achter de schermen. TVRijnmond zond de documentairereeks 'Met Een Teringgang Rotterdam Onderdoor' (ofwel METRO) uit. Daarin kwamen bijzondere verhalen, herinneringen en belevenissen van RET'ers, reizigers, omwonenden en metroliefhebbers aan bod.

Wie iets te vieren had, kon dit opgeven via www.ret.nl/hoera en maakte kans om de inzending terug te zien op de boarding tijdens een wedstrijd van Feyenoord.

Tijdens de tweede editie van het driedaagse Buskerfestival speelden tientallen straatmuzikanten uit alle windstreken op diverse locaties in de Rotterdamse binnenstad, ook op de metrostations Beurs, CS en Wilhelminaplein.

Ook in het kader van 50 jaar metro reed de speciale metro Metrolab heen en weer. Deelnemers van de RET, gemeente, MRDH, Movares, Motion10, KPN, Zadkine en Railforum keken met frisse blik naar het vraagstuk: Hoe houden we het rijden op het RET-metronetwerk de komende 10 jaar aangenaam?

Het winnende team kwam met drie oplossingen om de spreiding over en in de voertuigen op te lossen:

  • een stoplichtsysteem om te laten zien welke metro vol is en welke nog veel ruimte heeft;
  • een stoplichtsysteem om op het perron te laten zien welk deel van het voertuig nog veel ruimte heeft;
  • een manier om te zorgen dat reizigers niet bij de deur, maar in het middenpad gaan staan.

Als onderdeel van ons jubileumjaar werd in metrostation Maashaven een kunstwerk onthuld. Het kunstwerk ‘Yellow-free zone’ van de Brusselse kunstenaar Adrien Lucca, is een lichtinstallatie die de bestaande verlichting van de hal van het station door een speciaal wit licht vervangt: het witte licht verwijdert de kleur geel uit je zicht. De nieuwe, gele wanden van het station, verduidelijken het effect van de lichtinstallatie.

Op 19 december gaf het gelegenheidskoor van de RET een optreden op metrostation Beurs voor de reizigers. Na weken oefenen brachten RET-collega’s van alle afdelingen een kerstrepertoire ten gehore. Ook werden koekjes uitgedeeld. Daarmee werd het feestjaar 50 jaar Metro afgesloten.

Dit jaar opende backWERK op metrostation Wilhelminaplein én Rotterdam Centraal Station hun winkel. Daarmee bieden we reizigers die uit de metro stappen en onderweg zijn naar de stad, hun werk, een afspraak of de collegebanken een mooie service. Deze extra faciliteiten passen goed bij de groeiende reizigersaantallen in deze stations.

Op verzoek van reizigers is het aantal in- en uitcheckpalen op metrostation Leidschenveen aangepast. Dit gaf direct verbetering. Reizigers hadden via onze klantenservice aangegeven dat ze vier in- en uitcheckpalen onvoldoende vonden. Na monitoring van transacties staan er nu 8 palen staan op dit station.

Om de drukte aan te kunnen rondom Wilhelmaplein, die ontstaat bij aankomst van cruiseschepen vol toeristen die uitstappen bij de Cruise Terminal, werken we samen met Intercruises. Zij verkopen voortaan de RET-reisproducten aan hun passagiers. Door de verkoop aan reizigers vanuit de cruiseschepen door samenwerking met Intercruises is de doorstroom van reizigers op Wilhelminaplein verbeterd.

In april ging via de nieuwste interactieve zuil ‘Live Connector’ de bekende producer ESKO rechtstreeks in contact met onze metroreizigers. Ouassima, dj bij FunX, nodigde reizigers uit om met ESKO in gesprek te gaan. De Live Connector maakt het mogelijk om via livestream, geluid en touchscreen in contact te komen met reizigers. Ook is het mogelijk om coupons en tickets uit te printen. De nieuwste interactieve zuil is een samenwerking tussen het bedrijf CS Digital Media en de RET.

Vanaf eind juni was de RET Barcode App beschikbaar om in tram, bus, BOB-bus of ferry te reizen met een smartphone. En vanaf half december was dit ook in de metro mogelijk. Een mooie eerste stap op weg naar volledig mobiel reizen. Reizigers kopen vooraf online een ticket dat na activatie diezelfde dag geldig is. Meer reizigersgemak voor de reiziger die niet dagelijks reist. De RET Barcode App is beschikbaar in de Google Play store (voor Android) en Apple App Store. Hiermee wordt ook het contant geld in het OV verminderd.

In 2018 is het programma Reductie verstoringen overgedragen aan de lijn. Dat betekent dat afdelingen nu zelf verantwoordelijkheid zijn voor de reductie. Het aantal verstoringen bij tram is in 2018 gestegen. Bij de metro nam het aantal verstoringen iets af. Bij bus nam het aantal verstoringen echter fors toe, met name door de verouderde busvloot (laatste concessiejaar).

 

2018

2017

2016

2015

2014

2013

Metro*

916

1.082

1.277

1.073

1.026

1.135

Tram*

1.247

1.093

1.109

1.078

1.111

1.443

Bus*

2.691

1.981

1.457

1.472

1.467

1.823

Totaal

4.854

4.156

3.843

3.623

3.604

4.401

Fast Ferry

8

7

9

11

5

46

Eindtotaal

4.862

4.163

3.852

3.634

3.609

4.447

 

Uitgangs-cijfers

2018

2017

2016

2015

2014

2013

4.854

4.156

3.843

3.634

3.570

4.448 

* Verstoringen metro zijn vanaf 2015 gecorrigeerd in verband met de inzet van extra voertuigen en derhalve extra gereden kilometers ten opzichte van het referentiejaar. Met ingang van 2018 is eenzelfde correctie op voertuigen en kilometers toegevoegd aan de verstoringen tram en bus. De impact hiervan op voorgaande jaren is dusdanig klein dat de correctie niet met terugwerkende kracht is doorgevoerd.

Bij metro is het zwartrijderspercentage in 2018  gedaald naar 0,6 procent. Bij bus is het zwartrijderspercentage ongeveer gelijk gebleven op 0,2 procent. Bij tram is het percentage iets hoger dan vorig jaar: 0,6 procent ten opzichte van 0,5 procent in 2017.

Vanaf april kunnen schennisplegers een OV-reisverbod opgelegd krijgen. Daarmee voorkomen en bestrijden we onzedelijk gedrag. Door de inzet van OV-surveillanten steeg het veiligheidsgevoel van reizigers. Dit bleek uit een onafhankelijk onderzoek naar de inzet van onze OV-surveillanten (niet de OV-klantenbarometer) in de metro geven reizigers een rapportcijfer van 7,5 voor sociale veiligheid. De OV-surveillanten maken een belangrijk onderdeel uit van ons bouwwerk op het gebied van sociale veiligheid en de cijfers onderschrijven dat. Behalve OV-surveillanten dragen natuurlijk ook de servicemedewerkers, controleurs (boa’s) en conducteurs (in de tram) daaraan bij. Samen met de camera’s op alle stations, perrons en voertuigen zorgen we zo met elkaar voor de veiligheid van reizigers.

In 2018 is er binnen de RET veel aandacht geweest voor het verhogen van de veiligheid, er is goede invulling gegeven aan de projecten en acties die zijn opgenomen in het onderliggende Jaarplan Veiligheid 2018. De aantallen aanrijdingen en ongevallen zijn in 2018 afgenomen. Het aantal letselgevallen nam wel toe, met name als gevolg van twee kopstaartbotsingen bij tram.

De RET analyseert de onderliggende oorzaken voor deze toename en zal pro- en preventieve maatregelen ontwikkelen. De RET legt middels het Jaarverslag Veiligheid en de daaraan gekoppelde directiebeoordeling tevens verantwoording af over het veiligheidsbeleid aan de Metropoolregio als vervoersautoriteit. Het interne toezicht op de ontwikkeling en realisatie van het veiligheidsbeleid wordt uitgeoefend door de Safetyboard. De veiligheidsmanager RET rapporteert in voorkomende gevallen aan de Algemeen directeur. Met de MRDH als concessieverlener en toezichthouder veiligheid vond elk kwartaal overleg en verantwoording over veiligheidsissues plaats. Hieraan namen deel de veiligheidsmanagers van HTM, RET en MRDH. Een actieve bijdrage is geleverd aan de door MRDH opgestelde meerjaren Veiligheidsvisie lokaal spoor.

Sinds 2018 zijn alle metrostations van de RET voorzien van een Automatische 
Externe Defibrillator (AED). Alle RET-medewerkers op de stations (servicemedewerkers, OV-surveillanten, controleurs/boa’s) zijn opgeleid om in het geval van noodhulp te verlenen. De AED’s zijn voor iedereen toegankelijk en ook aangemeld bij het landelijke oproepsysteem. Als burgerhulpverleners worden opgeroepen, krijgen ze ook een melding waar de dichtstbijzijnde AED hangt.

In 2018 hebben er geen dodelijke verkeersongevallen in het RET-vervoersysteem plaatsgevonden. De RET is in 2018 geconfronteerd met 214 zwaardere calamiteiten en/of incidenten, waarbij conform de veiligheidsprocedures opgeschaald moest worden en de crisismanager van dienst in geïnformeerd/geconsulteerd, waarna hij eventueel de centrale coördinatie en aansturing heeft overgenomen. Deze incidenten betroffen ernstige verstoringen, uitval (materieel, tractiespanning of infrastructuur), brand of rookontwikkeling, (ernstige) verkeersongevallen of aanrijdingen en (ernstige) agressie jegens personeel of reizigers. Er zijn 39 interne meldingen van een bijzonder voorval gedaan, 20 daarvan zijn doorgeleid naar de toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport).

Opvallende incidenten waren de storm op 18 januari, een tweetal zwaardere kopstaart-botsingen bij tram in augustus en september en de ontdekking van asbest bij werkzaamheden in station Stadhuis op 23 oktober waarbij het metroverkeer door het station direct gestaakt werd. Op dinsdag 23 oktober werd station Stadhuis afgesloten nadat er asbest was aangetroffen. Vanaf maandag 5 november reden er weer metro’s tussen Beurs en Centraal zonder op station Stadhuis te stoppen. Op maandag 19 november ging metrostation Stadhuis weer open. Door de inzet van een gespecialiseerd asbestteam dat 24 uur per dag heeft gewerkt, is het station gereinigd. Op twee plaatsen in het station zit nog asbest. Dat asbest zit vast en vormt geen gezondheidsrisico. Wel wordt ook dit asbest nog uit voorzorg verwijderd. Dat gebeurt in de nacht. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Rotterdam gaf toestemming voor deze aanpak.

Bij 25 incidenten of calamiteiten in het vervoersysteem zijn veiligheidsonderzoeken uitgevoerd. De onderwerpen betroffen; diverse ontsporingen, 3 kopstaartbotsingen bij tram, rook-verschijnselen in het metrosysteem, diverse arbeidsongevallen, optreden van de organisatie tijdens de storm en de asbestvondst. De betreffende rapportages zijn alle besproken in de Incidentencommissie, waar vervolgens aan de hand van de adviezen verbetermaatregelen zijn vastgesteld en geïmplementeerd.

Binnen de preparatie op de ingebruikstelling van de Hoekse Lijn is bijzondere aandacht geweest voor de veiligheidsaspecten die de combinatie met het goederenvervoer, de aanwezigheid van bedienbare spoorbruggen en uitbreiding van het aantal overwegen met zich mee brengen. Ook zijn voor deze areaaluitbreiding afspraken gemaakt met de hulpdiensten.

De RET heeft de laatste jaren met succes ingezet op een hoge operationele kwaliteit, onder andere door ter werken aan minder verstoringen, door LEAN te introduceren binnen Vloot- en Infraservices, verbeterd gebruik van materialen en lagere kosten (inkoop en overhead). We blijven investeren in een verdere verhoging van de operationele kwaliteit.

Sinds 2013 werken alle afdelingen binnen Techniek volgens de leanmethode. We noemen dat ConVerteR (CONtinu VERbeteren bij de RET). Dit programma helpt collega’s tijdens hun werk zo min mogelijk tijd, materiaal en arbeid te verspillen. We gebruiken ideeën en inzichten van de werkvloer: collega’ kijken zelf kritisch naar de werkprocessen en krijgen de ruimte om verbetervoorstellen uit te werken en te implementeren. 

Ieder kwartaal wordt de zilveren steeksleutel uitgereikt. Dit is een wisseltrofee die door directeur Techniek wordt uitgereikt aan een medewerker met het beste ConVerteR verbetervoorstel van dat kwartaal. In 2018 is deze trofee onder meer uitgereikt aan een medewerker die een verbetervoorstel deed voor het magazijn en aan een medewerker die voorstellen heeft gedaan voor het verbeteren van terugkoppeling van bijzonderheden in de nacht zodat er overdag sneller en beter herpland kan worden.

De afdelingen Vlootservices en Infraservices hebben in 2018 zonder verdere externe ondersteuning zelfstandig de leanmethode voortgezet. Binnen de Asset Management-afdelingen zijn diverse personen Lean-6-Sigma opgeleid en gecertificeerd waarmee ze niet alleen efficiënt maar ook effectief kunnen aansturen.

In 2018 zijn geen grote revisieprojecten geweest aan onze vloot. Dit start vanaf 2019, na de oplevering van de nieuwe werkplaats aan de Kleiweg, weer op. We willen de reiziger ook in de toekomst hoge kwaliteit kunnen garanderen. Dat kan, mede door de bouw van een nieuwe werkplaats. Na 58 jaar trouwe dienst als werkplaats, bus stalling en voormalig hoofdkantoor begon in juni de sloop van het RET-complex aan de Kleiweg en daarmee de start van de nieuwe werkplaats en bus stalling. Om het groot onderhoud aan onze voertuigen en de losse componenten die daar inzitten ook in de toekomst goed, en in eigen beheer, te kunnen uitvoeren, is de nieuwe werkplaats nodig. In december 2018 was de nieuwbouw klaar. De nieuwe werkplaats aan de Kleiweg is kleiner, maar wel veel praktischer. Ruim een eeuw lang was het fabriekscomplex in baksteen en staal van Allan & Co beeldbepalend voor Hillegersberg. In de werkplaats krijgen elk jaar tientallen tram- en metrostellen een grondige facelift. Bovendien kreeg RandstadRail een nieuwe aftakking richting de remise vanaf halte Melanchtonweg, waardoor de metro’s voortaan per spoor naar de remise kunnen rijden en niet langer op een dieplader. Het ontwerp en de bouwplannen werden tijdens informatieavonden met de omwonenden gedeeld. Vragen over de route van het bouwverkeer, de verkeersdrukte en de nieuwe ingang van het complex werden beantwoord.
Na inventarisatie is in 2018 besloten tot de digitalisering van informatie bij de afdeling Vlootservices. De hoeveelheden data die Vlootservices verwerkt, worden steeds groter. Die informatie digitaliseren is minder tijdrovend en geeft een beter inzicht in de status en conditie van systemen. Daardoor worden onderhoudsconcepten geoptimaliseerd en de kwaliteit van de voertuigen hoog. Ook kunnen wij deze data gebruiken om mee te gaan in marktontwikkelingen als Condition Based Maintenance en Voorspellend Onderhoud.

Na jaren van intensief gebruik zijn veel tramsporen aan vervanging toe. Door sporen en wissels te vervangen zorgen we dat de tram ook in de toekomst een veilige, snelle en comfortabele verbinding blijven, met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Vorig jaar van 23 maart tot 3 juni is dan ook gewerkt aan de tramsporen tussen de West-Kruiskade en de Mathenesserdijk. De tramsporen aan het Mathenesserplein, Mathenesserbrug en Mathenesserdijk werden ook vervangen.

In april begonnen de werkzaamheden aan de Coolsingel, waardoor de tramlijnen 12, 21, 23 en 24 maanden lang via een omleiding via Van Oldebarneveltstraat en Kruisplein reden. Tijdens de werkzaamheden aan de tramsporen en wissels op en rond het Kruisplein, reden veel trams een omleiding. We boden in de eerste fase van de werkzaamheden als proef voor het eerst alternatief vervoer aan onze reizigers. Zij konden een week lang gratis gebruik maken van deelfietsen van Mobike. Zo hadden reizigers zo min mogelijk overlast en vertraging.

De Oostzijde van metrostation Capelle Centrum werd met de nieuwe fietsenstalling helemaal compleet. Op 22 februari werd het vernieuwde metrostation geopend. De fietsenstalling met 350 bewaakte plekken voor fietsen is een mooie aanvulling op de OV-bereikbaarheid van Capelle.

De verbouwing station Rotterdam Alexander ging op 8 mei officieel van start. Tijdens de verbouwing van het station blijven trein- en metroperrons altijd bereikbaar voor reizigers. De verbouwing duurt tot de zomer van 2019. Het station krijgt goede faciliteiten en betere, snellere en veiligere overstapmogelijkheden tussen trein en metro.

De metro wordt steeds voller. De afgelopen jaren groeide het aantal reizigers en de komende jaren wordt dat niet minder. Er wordt veel gebouwd waardoor er meer inwoners in de regio komen, mensen reizen meer met het ov en vooral onder jongeren is het ov een steeds grotere concurrent van de auto. Daarom is het noodzakelijk de metrocapaciteit bestendig te maken voor de toename van het aantal reizigers. Er is onvoldoende metrocapaciteit om op lange termijn de groei aan te kunnen. De frequentie moet omhoog, er moeten nieuwe lightrailverbindingen bij en we moeten ons voorbereiden op een volautomatisch metronetwerk om zo onze capaciteit te vergroten. Met de huidige infrastructuur zijn er nog een aantal kleine optimalisaties mogelijk en op RandstadRail wordt ingezet op extra spitsritten en een nieuw keerspoor bij Pijnacker. Daarnaast is het mogelijk nog iets doen om ervoor te zorgen dat reizigers zich beter verspreiden over de treinstellen. Dat zijn de mogelijkheden met de huidige infrastructuur en voertuigen, verder moeten we andere maatregelen nemen om de metro vaker te kunnen laten rijden.

In de energievoorziening en spoorbeveiliging zijn ingrijpende aanpassingen nodig om voertuigen dichter op elkaar, en dus met een hogere frequentie, te kunnen laten rijden. Dan zijn waarschijnlijk ook extra voertuigen nodig. Op de lange termijn moet de infrastructuur worden aangepast en gaan we richting volautomatisch rijden. Alleen dan is het mogelijk zo dicht op elkaar te rijden dat er elke minuut een metro rijdt.
De komende anderhalf tot twee jaar onderzoeken we wat hoogfrequent rijden voor gevolgen heeft voor het totale vervoerssysteem.

Vooralsnog willen we de frequentie van de metro’s in de stad verhogen naar één metro per tweeënhalve minuut. Dit past nog in het huidige beveiligingssysteem. Daarvoor zijn extra metrovoertuigen nodig.

Helaas is de Hoekse Lijn weer vertraagd door softwareproblemen en het bijbehorende vergunningentraject. Het is een tegenvaller voor de vele reizigers die dus nog langer aangewezen op het vervangende vervoer, dat de RET verzorgt. De RET verzorgt op het traject van de Hoekse Lijn met buslijnen 711 tot en met 714 en 156. Buslijn 712 rijdt vanaf januari vaker in de spits.

In plaats van acht keer per uur maximaal twaalf keer per uur. Desondanks is de vertraging voor de reizigers heel vervelend. Daarom bood de RET de reizigers van het vervangend vervoer Hoekse Lijn een aantal ‘verzachters’ aan, waaronder

  • Saldotegoed sparen met de reis met het vervangend vervoer Hoekse Lijn
  • Gratis reizen met vervangend vervoer Hoekse Lijn
  • Win-actie Valentijnsdag
  • Sinterklaas-, kerst- en oliebollenactie

Met het uitstel van de oplevering zijn kosten gemoeid, zonder dat daar reizigersopbrengsten tegenover staan. Voor de RET omvatten deze ongedekte kosten met name de kosten voor vervangend vervoer, kapitaallasten van de metrovoertuigen en de lopende kosten van bijvoorbeeld bestuurders, die al in dienst zijn getreden in aanloop naar de oplevering. De RET is met de gemeente Rotterdam en de MRDH in gesprek gegaan over de bekostiging van die meerkosten van circa 90 miljoen. De MRDH en gemeente Rotterdam maakten woensdag 14 februari 2018 een oplossing bekend voor de meerkosten van de Hoekse Lijn.

Bij het zoeken naar een oplossing voor de meerkosten is de RET gevraagd om mee te denken. Na het bekijken van allerlei scenario’s, heeft de directie van de RET ermee ingestemd dat de RET 27,5 miljoen euro dividend uitkeert ten laste van het eigen vermogen. Hier staat tegenover dat de Railconcessie onder dezelfde condities met 4 jaar wordt verlengd, waardoor de RET in de verlengde concessieperiode circa 20 miljoen euro kan aanzuiveren op het eigen vermogen. De gemeente Rotterdam zal een aandelenstorting van 7,5 miljoen euro doen om het eigen vermogen van de RET weer op het gewenste niveau te krijgen. De RET vindt het voor reizigers en medewerkers van belang dat de Hoekse Lijn er komt.

In augustus besloot de Raad van State dat het spoor van de Hoekse Lijn mag worden doorgetrokken tot op korte afstand van het strand in Hoek van Holland. Ook kan bij dat strand een nieuw eindstation worden gebouwd. De Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State nam dit besluit, nadat er bezwaren waren gemaakt tegen het bestemmingsplan van de gemeente. De metroverbinding heeft als voordeel dat strandgangers rechtstreeks naar Hoek van Holland kunnen reizen en niet hoeven over te stappen. De bouw van het laatste spoor en metrostation starten niet direct. De focus van het project Hoekse Lijn ligt eerst op het afronden van het traject van Schiedam Centrum tot Hoek van Holland Haven. Totdat het eindstation Hoek van Holland Strand een feit is, rijdt de RET met bussen tussen Hoek van Holland Haven en het strand.