Resultaten
Groei
In 2018 werd meer gereisd met de RET. De groei wordt vooral gedragen door de groei van 3,2% in reizigerskilometers bij de metro. Gemiddeld stapten 10.100 reizigers extra per werkdag in de metro. De groei zat vooral op lijn E (Randstadrail) maar ook waren er extra reizigers op lijn C (m.n. Vijfsluizen) als gevolg van vervangend vervoer Hoekse lijn.
Door werkzaamheden aan de metrobaan bij Rijnhaven en ruimtelijke ontwikkelingen op de Kop van Zuid en Katendrecht steeg het aantal reizigers op Wilhelminaplein weer fors. De stremming van het traject Rotterdam Centraal – Beurs door de asbestvondst op station Stadhuis leidde in oktober en november tot een forse uitval en zelfs negatieve groei bij de metro. Ook in december werden daardoor lagere reizigersaantallen genoteerd.
Ten opzichte van 2017 is het aantal reizigerskilometers met 2,7 procent toegenomen. Doordat de ombouw van de Hoekse Lijn langer duurt dan verwacht, betekent dit dat we de verwachte additionele groei in reizigerskilometers bij de metro nog niet hebben kunnen realiseren. Wel is het aantal reizigerskilometers bij de bus als gevolg van het vervangend vervoer sterk toegenomen.
Na Rotterdam, Capelle aan den IJssel, Schiedam, Ridderkerk en Barendrecht heeft ook de gemeente Vlaardingen een contract met de RET gesloten voor het aanbieden van OV voor een deel van de inwoners. Met ingang van 1 december 2018 reizen inwoners van de gemeente Vlaardingen van 65 jaar en ouder met een laag inkomen, gratis met de RET in de Rotterdamse regio.
Kostendekkingsgraad
De kostendekkingsgraad 2018 voor tram, bus, metro en ferry komt uit op 83,8%. Dat is een stijging ten opzichte van 2017, toen de kostendekkingsgraad 81,1% was. Met de kostendekkingsgraad wordt het relatieve aandeel van de kaartopbrengsten in het totaal van de exploitatieopbrengsten bedoeld. Een toename van de kostendekkingsgraad geeft aan dat we in verhouding minder subsidie gebruiken om onze exploitatie uit te kunnen voeren.
Klantwaardering
In april werd de RET uitgeroepen tot de klantvriendelijkste vervoerder van Nederland. Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland is de grootste onafhankelijke publieksprijs van Nederland. Dit jaar was voor het eerst ook een prijs te winnen in de categorie ‘openbaar vervoer’.
Uit de OV-klantenbarometer blijkt dat onze reizigers ons een 7,8 geven; dat is 0,1 punt hoger dan vorig jaar. Een goede prestatie, zeker als je weet dat de bussen aan het eind van hun levensduur zijn en er vervangend busvervoer is in plaats van een Hoekse Lijn en volle metro’s op lijn E.
Bus en metro bleven met een 7,7 gelijk aan het jaar daarvoor. De tram steeg met 0,1 naar een 7,9. De score voor sociale veiligheid algemeen is 7,7. Het oordeel over de veiligheid tijdens de rit is dit jaar flink gestegen naar 8,4. Het oordeel van de klant over reisinformatie bij verstoringen is met 0,4 gedaald naar een 6,0. Landelijk wordt het openbaar vervoer met een 7,7 gewaardeerd.