Toelichting op de geconsolideerde winst- en verliesrekening
Netto-omzet
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Opbrengsten kaartverkoop | 196.377 | 188.057 |
Exploitatiebijdragen | 145.859 | 150.350 |
Werken derden | 100.623 | 140.551 |
442.859 | 478.989 |
De opbrengsten kaartverkoop zijn de opbrengsten van de chipkaart en de aan RET N.V. toegerekende opbrengsten van het nationaal vervoerbewijzensysteem, de opbrengsten van de regionale vervoerbewijzen, 65 vrij reizen in Rotterdam, Barendrecht en Capelle aan den IJssel, vrij reizen voor minima uit Schiedam en de opbrengst studentenkaart.
De exploitatiebijdragen hebben betrekking op de beschikkingen van Metropoolregio Rotterdam Den Haag voor de exploitatie rail, bus, verkoop & marketing, regie & ontwikkeling, fast ferry, railinfrastructuur en sociale veiligheid.
Alle opbrengsten zijn in Nederland gerealiseerd.
x €1.000 | 31-12-2018 | 31-12-2017 |
Reguliere exploitatiebijdragen | 146.719 | 150.350 |
Herallocatie exploitatiebijdragen | -860 | - |
145.859 | 150.350 |
Voor de herallocatie in het vergelijkend verslagjaar wordt verwezen naar de toelichting op de kortlopende schulden.
Werken derden betreft de aan het verslagjaar op basis van ’percentage of completion‘ toerekenbare omzet inzake groot onderhoud van infrastructurele projecten en aanschaf en renovatie van railgebonden voertuigen. De opbrengsten en kosten op het project Hoekse Lijn zijn gesaldeerd gezien het risicoprofiel van dit project. RET loopt hierin geen risico en wordt voor dit project gezien als de agent. Voor de andere projecten loopt RET wel resultaatsrisico waardoor RET in deze projecten de principaal is en de resultaten bruto worden weergegeven in de jaarrekening. Voor de vergelijkbaarheid zijn de vergelijkende cijfers hierop aangepast.
Overige bedrijfsopbrengsten
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Overige bedrijfsopbrengsten | 12.055 | 6.329 |
Bijdrage chipkaarten | 1.194 | 1.005 |
Werken voor derden en overige dienstverlening | 9.004 | 7.899 |
Vergoeding procesverbaal | 479 | 592 |
Verschrotting en verkoop activa | 178 | 1.720 |
Ontvangen management fee | 1.320 | 1.320 |
24.230 | 18.865 |
De management fee betreft een vergoeding voor het voeren van de directie van RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V. De toename van de overige bedrijfsopbrengsten hangt voornamelijk samen met het in het verslagjaar nieuw afgesloten contract voor buitenreclame.
Kosten van grond- en hulpstoffen
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Kosten van grond- en hulpstoffen | 9.803 | 10.300 |
9.803 | 10.300 |
In deze post is begrepen het materiaalgebruik voor de infrastructurele projecten, direct materiaalverbruik (zoals voorraad onderdelen die worden gebruikt bij het onderhoud), aanschaf van kleine machines, bandenverbruik en resultaten op reparatieorders, als ook magazijn‑ en emballageverschillen en prijs‑ en herwaarderingsverschillen.
Kosten uitbesteed werken andere externe kosten
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Kosten uitbesteed werk | 155.450 | 186.143 |
155.450 | 186.143 |
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Ingehuurd personeel | 32.514 | 33.155 |
Ingehuurd personeel werken derden | 7.702 | 11.181 |
Werken derden | 76.393 | 107.924 |
Onderhoud en reparatie door derden | 35.428 | 30.480 |
Vervoer door derden | 1.332 | 1.326 |
Overige externe kosten | 2.081 | 2.077 |
155.450 | 186.143 |
De kosten voor inhuur worden veroorzaakt door niet ingevulde formatie plaatsen, tijdelijke versterking van de afdeling en opvang ziekteverzuim.
Onder werken derden worden de bouwkosten opgenomen te behoeve van investeringen (onderhanden projecten) waarop RET risico loopt. Deze kosten hangen samen met de opbrengst onderhanden werken.
Personeelskosten
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Lonen en salarissen | 184.244 | 187.199 |
184.244 | 187.199 |
Lonen en salarissen
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Salarissen | 118.694 | 118.254 |
Geactiveerde loonkosten | -1.199 | -732 |
Vaste beloningen | 15.509 | 15.531 |
Variabele beloningen | 7.306 | 6.227 |
Pensioenpremie | 19.666 | 18.775 |
Premies sociale verzekeringen | 20.035 | 19.479 |
Overige sociale lasten | -526 | -465 |
Overige personeelskosten | 4.295 | 4.495 |
Mutaties personeelsvoorzieningen | 475 | 5.635 |
184.255 | 187.199 |
De salarissen dalen door een lager aantal FTE’s en in 2018 is een beperkte indexatie (CAO) verwerkt.
In de mutatie personeelsvoorzieningen 2017 is een dotatie gedaan aan de reorganisatievoorziening van € 2,5 miljoen. In 2018 is mede opgenomen een dotatie aan diverse personeelsvoorzieningen welke deels gecompenseerd worden door een vrijval van de voorziening langdurig zieken.
De gemiddelde bezetting:
2018 | 2017 | |
Exploitatie | 1.330 | 1.325 |
Techniek | 457 | 479 |
Financiën | 48 | 73 |
Algemeen | 130 | 109 |
Herplaatsing | 1 | 1 |
Totaal gemiddeld FTE's RET N.V. | 1.966 | 1.987 |
Totaal gemiddeld FTE's Bus B.V. | 672 | 668 |
Totaal gemiddeld FTE's RET N.V. & RET Bus B.V. | 2.638 | 2.655 |
De medewerkers zijn overeenkomstig vorig jaar allen werkzaam in Nederland.
Afschrijvingen op immateriële en materiële vaste activa
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Afschrijvingen materiële vaste activa | 7.748 | 8.315 |
7.748 | 8.315 |
Overige bedrijfskosten
2018 | 2017 | |
Overige bedrijfskosten | 105.761 | 103.047 |
105.761 | 103.047 |
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Belastingen, rechten en verzekeringen | 4.455 | 3.971 |
Gebruiksvergoeding | 66.991 | 65.765 |
Energieverbruik voortbeweging | 13.707 | 14.223 |
Overig energieverbruik | 2.631 | 2.732 |
Diverse overige kosten | 21.361 | 19.842 |
Mutaties voorzieningen | -3.384 | -3.486 |
105.761 | 103.047 |
Gebruiksvergoeding
De gebruiksvergoeding is de vergoeding die RET N.V. aan RET Infrastructuur B.V. (2018: € 25,2 miljoen, 2017: € 25,0 miljoen) heeft betaald voor het gebruikmaken van de infrastructuur en aan RET Railgebonden Voertuigen B.V. (2018: € 41,8 miljoen, 2017: € 40,8 miljoen) voor het gebruik van de tram en metrostellen. De in rekening gebrachte gebruiksvergoedingen betreffen hoofdzakelijk afschrijvings- en rentekosten.
Mutatie voorzieningen
De mutatie voorzieningen bevat vrijvallen van en onttrekkingen aan de voorzieningen.
Financiële baten en lasten
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Rentebaten | 2.411 | 2.420 |
Rentelasten | -213 | -76 |
2.198 | 2.344 |
In de rentebaten is onder meer opgenomen de rente op de rekeningen-courant met RET Infrastructuur B.V. en RET Railgebonden Voertuigen B.V. voor € 2,2 miljoen (2017: € 2,0 miljoen).
Tevens is geactiveerde rente opgenomen voor € nihil (2017: € 0,04 miljoen).
Vennootschapsbelasting
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Belastingen uit huidig boekjaar | -775 | 1.291 |
Belastingen uit voorgaande boekjaren | 841 | - |
66 | 1.291 |
% | % | |
Effectief belastingtarief | 12 | 25 |
Toepasselijk belastingtarief | 25 | 25 |
RET N.V. is de moedermaatschappij van de fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting waarin haar 100% dochtervennootschappen RET Bus B.V., RET Services B.V. en RET Materieel B.V. zijn opgenomen.
De verwachting is dat in 2019 met de Belastingdienst afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de fiscale winst van deze vennootschappen wordt bepaald. De hieruit te berekenen acute belastinglast en de herrekening van de VPB last over 2016 en 2017 zijn verwerkt in 2018.
Er bestaan geen verschillen tussen de fiscale en boekhoudkundige waardering van activa en passiva. Hierdoor is geen sprake van fiscale latenties.
De verschillen tussen de boekhoudkundige en fiscale winst kunnen worden verklaard door de fiscale duiding als gevolg van de gelieerde verhouding van de aandeelhouder met de concessieverlener.
Aandeel in resultaat van ondernemingen waarin wordt deelgenomen
x €1.000 | 2018 | 2017 |
Aandeel in resultaat deelnemingen | -691 | 863 |
-691 | 863 |
Het aandeel in het resultaat deelnemingen bestaat voor 2018 uit het nagekomen resultaat 2017 en het voorlopig resultaat 2017 van RMC B.V.