Terugblik
Eind 2019 introduceert de RET 55 nieuwe, volledig elektrische bussen. Een belangrijke stap naar een duurzaam OV. In de daarop volgende maanden wordt een groot deel van de busvloot vervangen. In totaal krijgt de RET er nog eens 103 nieuwe dieselhybride bussen en veertig nieuwe dieselbussen bij. In november 2020 wordt een tweede bestelling elektrische bussen geplaatst, de opmaat naar een volledig uitstootvrije busvloot in 2030.
Bij een aantal tram- en busreizigers wordt begin januari een incorrect saldo afgeschreven. Dit gebeurt op plekken waar kort daarvoor nieuwe in- en uitcheckapparatuur is geplaatst. De oorzaak ligt in de berekening van de ritprijs. Vanzelfsprekend kunnen reizigers het te veel betaalde bedrag bij een kaartautomaat teruggestort krijgen. Het incident herhaalt zich in februari 2020 bij een aantal busreizigers. Ook zij kunnen aanspraak maken op vergoeding van het te veel betaalde bedrag.
Elk jaar voert het CROW een onafhankelijk onderzoek uit naar de klanttevredenheid in het OV. Met vier meetmomenten gedurende het jaar en het intensief bevragen van gerichte groepen reizigers, geeft het een eerlijk en volledig beeld van klantwaardering. Een mooie opsteker dat de RET over heel 2019 met een 7,9 werd gewaardeerd. In 2020 is het onderzoek alleen in het eerste kwartaal uitgevoerd en stijgen we een tiende punt naar een 8,0.
Het coronavirus verandert alles. Reizigers mogen alleen voor noodzakelijke reizen gebruik maken van het OV. Met nog 50-60% van de capaciteit is de dagelijkse praktijk haast onwerkelijk. We nemen maatregelen in de voertuigen, zoals achterin instappen in tram en bus. Metrobestuurders openen bij elk station handmatig alle deuren.
Op 1 juli vervalt het advies voor noodzakelijke reizen en mogen reizigers met mondkapje in de voertuigen weer terugkeren in het OV. De reizigersaantallen stijgen mondjesmaat, ondanks dat we op verzoek van de overheid weer op volle sterkte rijden. Ook de tweede lockdown in het najaar heeft grote gevolgen voor de reizigersaantallen.
De vraag vanuit de overheid om het OV alleen voor noodzakelijke reizen te gebruiken, versnelt het proces om samen te werken met aanbieders van deelmobiliteiten. Met de gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy en de deelvervoerders Check (e-scooters), Donkey Republic (fietsen en e-bikes), felyx (e-scooters) en GO Sharing (e-scooters) komt een overeenkomst tot stand. De RET verwijst naar hun aanbod en andersom krijgen OV-reizigers tijdelijk korting bij deze aanbieders. Door data uit te wisselen, worden vraag en aanbod optimaal afgestemd op OV-reizigers.
Vanuit veiligheidsoogpunt is het een belangrijk streven om cash geld uit onze voertuigen te weren. Daarom krijgen in juli alle tramconducteurs mobiele pinapparatuur, zodat reizigers contactloos een los kaartje kunnen betalen met hun pinpas of creditcard. Metro ging al eerder over op cashless en de bussen zijn sinds eind 2019 al over op pin-only. Met contant geld kunnen reizigers uitsluitend nog terecht bij enkele kaartautomaten op de metrostations en bij de RET Servicepunten.
De RET, de gemeente Rotterdam, MRDH, de Verkeersonderneming, ProRail en NS slaan de handen ineen voor een vernieuwd stationsgebouw, dat op 10 juli wordt geopend. Een station met veel glas voor sociale veiligheid en vernieuwde faciliteiten, zoals liften, toiletten, in- en uitcheckpoortjes en winkels. In het vernieuwde station zijn metro en trein samen onder één dak. De opening is via een livestream te volgen.
Bij het sluiten van de Erasmusbrug knapt een kabel van het contragewicht van de bovenleiding. Een brugdeel stort naar beneden. Er vallen gelukkig geen gewonden. De brug wordt voor alle vervoer gesloten en het tramverkeer is ontwricht. Direct start de reparatie. Parallel wordt door de gemeente Rotterdam onderzoek gedaan naar de oorzaak. In de maanden erop volgen meerdere reparatiemomenten.
De RET start met het aanbieden van een drukte-indicator in de reisplanner op RET.nl en in de Real Time App. Met deze service geven we inzicht in de verwachte drukte in de voertuigen, op basis van historische gegevens. Op korte termijn helpt dit drukte te mijden in tijden van corona. Op langere termijn draagt het bij aan betere spreiding van grote reizigersstromen over de dag.
Per 1 oktober is de RET volledig rookvrij. Volgens de huisregels van de RET zijn alle voertuigen, perrons, haltes, liften en metrostations al enige jaren rookvrij. De RET biedt nu ook haar medewerkers een volledig rookvrije werkplek op alle vestigingen. Dit past bij het vitaliteitsbeleid van de RET, waarmee medewerkers worden gestimuleerd fit hun pensioen te halen.
Een metrovoertuig schiet in de nacht van zondag op maandag 2 november in Spijkenisse van de baan. Daarbij belandt het voorste deel van de metro op een kunstwerk van twee walvisstaarten. De metrobestuurder kan gelukkig ongedeerd het voertuig verlaten en er zijn geen passagiers bij betrokken. Er wordt direct een onderzoek gestart, onder toezicht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
De Aardig Onderweg Awards – doorgaans tijdens een feestelijke bijeenkomst uitgereikt – krijgen dit jaar een andere invulling. Oud-winnaars helpen mensen die door de coronamaatregelen in een moeilijke positie zitten. In vier televisie-uitzendingen op RTV Rijnmond, kijkt de regio mee hoe Ayuk, Scifo, Peter en Wesley een kerstmarkt voor ouderen organiseren, een lokaal restaurant bekendheid geven, een verpleegkundige in het zonnetje zetten en een stagiair weer motiveren.