Skip to content

De RET in 2022

Gebied

StiptheidMet onze bussen rijden we in Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Lansingerland, Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel, Ridderkerk en Barendrecht.

Onze trams, de Citadis, rijden in Rotterdam, Barendrecht, Schiedam en Vlaardingen.

Onze metrolijnen verbinden Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Maassluis, Hoek van Holland, Lansingerland, Pijnacker, Nootdorp, Leidschenveen, Leidschendam, Voorburg, Den Haag, Rhoon, Poortugaal, Spijkenisse en Capelle aan den IJssel.

De RET heeft acht vestigingen met kantoren, werkplaatsen, remises, garages en de Centrale Verkeersleiding. Het hoofdkantoor van de RET N.V. bevindt zich aan de Laan op Zuid en de hoofdvestiging RET Bus B.V. aan de Sluisjesdijk. De overige vestigingen zijn te vinden aan de Kleiweg, Krimpen aan den IJssel, Kralingen, Beverwaard, Waalhaven en de Nautastraat. In 2022 is de vestiging Ridderkerk samengevoegd met de vestiging Sluisjesdijk. Dit is de opmaat naar een nieuwe vestiging van Bus op de locatie Beverwaard.

We bieden reizigers een bereikbare, goed ontsloten regio met duurzaam en veilig OV voor alle doelgroepen. Maar bieden tevens voordelen voor instellingen en bedrijven in de regio voor vervoer van (potentiële) klanten en medewerkers. We vervullen een belangrijke rol in de regio: inwoners hebben via OV-voorzieningen een optimale bereikbaarheid en omwonenden ervaren minder druk door verkeer en parkeerproblemen. Onze blik is gericht op het milieu, waarbij we een bijdrage leveren aan diverse duurzaamheidsdoelstellingen. Ook zijn we werkgever, met onder meer goede arbeidsvoorwaarden en veel opleidingsmogelijkheden voor onze collega's.

Door onze stakeholders regelmatig te betrekken krijgen we inzicht in hun standpunten en wensen. Zo laten we hen meedenken over onze dienstverlening en bedrijfsvoering. We informeren stakeholders via communicatiemiddelen als social media en de websites, al naar gelang het onderwerp en de doelgroep.

In 2022 stonden we in contact met reizigers, medewerkers, vakbonden, gemeente(n) en de MRDH. Ook consulteerden en informeerden we ministeries, de provincie Zuid-Holland, Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond, politie, openbaar ministerie, omwonenden en scholen. Tot slot zijn ook media, brancheorganisaties, leveranciers, zakelijke partners, collega-bedrijven en belangenorganisaties als Metrocov, Rover en VGR belangrijke stakeholders.

Met vrijwel al deze stakeholders hebben we voortdurend contact over verschillende onderwerpen en op verschillende niveaus in de organisatie.

Om de belangen van de brede mobiliteit in Nederland te behartigen, is de RET tevens onderdeel van de Mobiliteitsalliantie, waarin meer dan 25 partijen uit de sector samen optrekken. Sinds 1 december 2022 is een woordvoerder van de RET daarvan de directeur, naast de functie bij de RET.

Reizigers

De reiziger is onze belangrijkste stakeholder. De reizigers geven ons in 2022 een mooi cijfer in de OV Klantenbarometer. Het algemeen oordeel over 2022 is een 7,9. In 2021 kregen we ook een 7,9 van de reiziger. Het cijfer voor Bus laat een mooie stijging zien naar een 8,1. In 2021 scoorden we een 8,0.

De Bus scoort ten opzichte van 2021 hoger op gemak van het vinden van een zitplaats, gemak van instappen, oordeel over de halte, klantvriendelijkheid van het personeel, reissnelheid van de rit en informatie op de instaphalte. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn het aantal ritten per dag en informatie bij vertragingen.

Klanttevredenheid in 2022De score voor Tram is gestegen van een 7,9 naar een 8,0 in 2022. De Tram scoort ten opzichte van 2021 hoger op het oordeel over de halte, reisinformatie in het voertuig, de inrichting van het voertuig en klantvriendelijkheid van het personeel. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn het aantal ritten per dag en informatie bij vertragingen. Het cijfer voor Metro is helaas gedaald naar een 7,8. In 2021 scoorden we een 7,9.

Metro scoort ten opzichte van 2021 op geen enkel cijfer significant hoger. Metro scoort lager op prijs van de rit, netheid van het voertuig en het klimaat in het voertuig. De door de reiziger meest genoemde verbeterpunten zijn netheid van het voertuig, de kans op een zitplaats en het aantal ritten per dag.

Medewerkers

Naast reizigers, zijn onze medewerkers de belangrijkste stakeholders. Zij maken het elke dag weer mogelijk om er voor onze reizigers te zijn. 2022 vroeg veel van onze medewerkers. Ze kregen opnieuw te maken met de gevolgen van corona. Ook werden we als RET geconfronteerd met personele krapte en afschalingen als gevolg daarvan. Daarnaast is er veel onzekerheid over de financiële toekomst van de RET. We hebben veel aandacht besteed aan het informeren van medewerkers over deze ontwikkelingen.

JongRET is ook een belangrijke interne stakeholder, die jonge RET'ers uitnodigt om naast hun werk verbintenis te zoeken met leeftijdsgenoten binnen de organisatie. Alle collega’s tot en met 35 jaar zijn automatisch lid van JongRET. De diversiteit binnen JongRET biedt meerwaarde en legt het fundament voor de RET van de toekomst.

Brancheverenigingen en coöperaties

De branchevereniging OV-NL vertegenwoordigt alle openbaarvervoerbedrijven van Nederland op het gebied van reisproducten, klantenservice, betaaloplossingen en innovaties. Ook is OV-NL namens de vervoerders belangenbehartiger bij politiek en bestuur inzake investeringen, fiscaliteit en regelgeving. In 2022 had OV-NL net als in de voorgaande jaren een belangrijke coördinerende rol in het beleid, de beschikbaarheidsvergoeding en de communicatie over corona, zowel tussen de OV-bedrijven als met het Rijk. Ook speelde OV-NL een rol in de communicatie en afstemming over de gevolgen van de Oekraïne-oorlog, zoals het gratis reizen voor vluchtelingen en de gestegen energieprijzen. Als onderdeel van de VWOW (vereniging werkgevers openbaar vervoer) zijn we eind 2022 begonnen met de gesprekken voor een nieuwe CAO-OV.

Translink Systems is de drijvende kracht achter de OV-chipkaart en daarmee een belangrijke stakeholder voor de RET. In de TLS-+ coöperatie werken OV-bedrijven samen op het terrein van de OV-chipkaart. Het is de ambitie van de coöperatie om diverse betaalmiddelen voor het OV mogelijk te maken en om de totale kosten voor betalen in het OV te verlagen. In 2022 zijn er belangrijke stappen gezet in het invoeren van nieuwe betaalvormen. Het streven is dat ook de RET in 2023 overstapt op het nieuwe OV-betalen. Daarmee kiezen reizigers zelf hoe zij in- en uitchecken. Ze hebben, naast de OV-chipkaart, keuze uit hun contactloze betaalpas, creditcard of mobiel. Of een afgeleide hiervan, zoals hun smartwatch.

Ondernemingsraad

Gedurende 2022 was de OR betrokken bij verschillende advies- en instemmingstrajecten. Een van de belangrijkste was de reorganisatie van Metroservice, die als gevolg van bezuinigingen moest plaatsvinden. Het directieteam en de OR hebben in 2022 ook gewerkt aan het verbeteren van de onderlinge relatie, die als gevolg van uiteenlopende belangen weleens onder druk kwam te staan. In november 2022 vonden OR-verkiezingen plaats en is een nieuwe OR geïnstalleerd.