Cultuur, integriteit en vertrouwenspersonen
De RET heeft in 2017 extra aandacht besteed aan de cultuur van de organisatie en aan hoe we met elkaar omgaan. Het integriteits- en vertrouwenspersonenbeleid is vernieuwd en de Bedrijfscode (de regels over hoe we met elkaar omgaan) is vastgesteld.
In 2017 is het nieuwe integriteitsbeleid in de praktijk zichtbaar geworden. De bedrijfscode is op intranet geplaatst, er zijn vertrouwenspersonen benoemd en een commissie Integriteit opgericht. In 2017 zijn in totaal 51 meldingen geregistreerd. De vertrouwenspersonen hebben in totaal 37 meldingen ontvangen. Over het algemeen betreft dit problemen op het gebied van ongewenste omgangsvormen zoals pesten, intimidatie en roddelen. Elke melding wordt serieus genomen en in vrijwel alle gevallen volgt een persoonlijk gesprek.
De Gedragscodecommissie en de maatschappelijk werker zijn beide éénmaal geraadpleegd. De externe vertrouwenspersoon voor de afdelingsmanagers en directie heeft nog geen meldingen ontvangen.
Er zijn in totaal tien integriteitmeldingen geregistreerd. Een deel van deze meldingen werd rechtstreeks aan de coördinator integriteit (manager R&V) gemeld.
De coördinator integriteit heeft hiernaar in opdracht van de algemeen directeur onderzoeken ingesteld. Het ging hierbij om:
- Vermeende fraude met een bijstandsuitkering. Uit onderzoek bleek dat de betreffende medewerker slachtoffer was van identiteitsdiefstal.
- Vermeende inzet van een bus met een A storing. Uit onderzoek bleek het te gaan om een menselijke fout.
- Een gedragsklacht over een medewerker die discriminerend gedrag zou hebben vertoond. De klacht is nog in onderzoek.
- Vermeend misbruik van een RET telefoon. Uit het onderzoek is geen misbruik gebleken.
- Gedragsklachten over leidinggevenden. Het onderzoek hiernaar heeft geleid tot organisatorische en personele aanpassingen bij het betreffende bedrijfsonderdeel.
- Vermeende valsheid in geschrifte bij een bedrijfsonderdeel. Uit het onderzoek bleek dat het om onzorgvuldig handelen ging.
Tijdens het trainingsprogramma voor leidinggevenden is het onderwerp ongewenste omgangsvormen meerdere malen aan bod gekomen.
De manager P&O nam deel aan het anti-discriminatie platform vanuit gemeente Rotterdam. En bij de afdelingen P&O, MVS, Veiligheid en Vlootservice Bus is door rollenspellen, bewustwordingssessies en kennisdeling aandacht besteed aan ongewenste omgangsvormen.